Filou & Friends, vader en zoon

Rudy Maes (Filou & Friends) maakt radicale keuze voor duurzaam

KORTRIJK - Het Kortrijkse familiebedrijf Filou & Friends, bekend van zijn kinderkledij en zijn gelijknamige winkels, gaat in zee met het denimmerk HNST uit Mechelen. De twee Belgische merken lanceren een duurzame en circulaire kinderjeanscollectie. Die collectie omvat verschillende kledingstukken gemaakt van oude denim en hernieuwbare materialen die op hun beurt volledig recycleerbaar zijn. Voor beide merken was het een huzarenstukje, want de kledinglijn voor kinderen moet zowel circulair als playproof zijn én uiteraard veilig. De unieke unisex-collectie is vanaf 26 augustus te koop bij Filou & Friends. (foto: Rudy en zoon Emile Maes)

 

Het recept voor een klassieke jeansbroek voor volwassenen? Zo’n 7.000 liter water, enkele snuifjes ammoniak en chloor en nog wat microplastics om de jeans te kleuren. Het mag duidelijk zijn: de productie van jeans weegt ontzettend zwaar op ons milieu.

Volgens ondernemer Lander Desmedt kan het ook anders. Dat bewijst hij met zijn Belgisch en circulair denimlabel HNST (lees: Honest), dat door heel wat gerenommeerde modebladen naar voor wordt geschoven als producent van de properste en duurzaamste jeans ter wereld. Als innovator in de circulaire mode staat HNST open voor samenwerkingen met gelijkgestemde. Zo kwam het kinderkledingmerk Filou & Friends, dat zelf volop in de transitie van lineair naar circulair merk zit, aankloppen bij HNST.

De twee teams werkten de afgelopen twaalf maanden zij aan zij en brachten hun eigen vaardigheden en knowhow samen om een fashion, play en future proof collectie voor kinderen te ontwerpen. Met de expertise van Filou & Friends in speelse, kwalitatieve en comfortabele kinderkleding en het leiderschap van HNST in circulariteit en duurzaamheid, konden de twee een unieke collectie creëren voor kinderen van nul tot acht jaar.

Van lineair naar circulair

Rudi Maes, CEO van het Kortrijkse (Marke) Filou & Friends, is niet weinig fier met deze strategische keuze voor duurzaam. Onze doelgroep zijn jonge kinderen, de toekomst van morgen”, aldus Maes in een reactie. “Als onderneming wil je die doelgroep dan ook effectief een toekomst geven door voor duurzaam te gaan. Onze kleding moet dus niet alleen fashion en play proof maar ook future proof zijn. Daarom maakt Filou & Friends de transitie van een lineair naar een circulair kledingmerk waarbij we focussen op een lange levensduur van de producten die we aanbieden en op het vermijden van afval. We zijn erg blij dat we met een innovator als HNST kunnen samenwerken en mee kunnen bouwen aan een duurzame en eerlijke mode.”

Nog dit: in HNST hebben grote namen uit de ondernemerswereld zich in het kapitaal ingeschreven. Het gaat onder meer om Rik Torfs, om de familie Claes (JBC) en Anne Chapelle (modehuis Ann Demeulemeester). ,