Op 12 januari 1954 beslist advocaat Willy De Nolf (Roeselare, °1923) om na 10 jaar de balie van Kortrijk vaarwel te zeggen en zich toe te leggen op het drukken en uitgeven van de lokale krant De Roeselaarse Weekbode, nu onderdeel van de provinciale Krant van West-Vlaanderen. Ook De Streekkrant (inmiddels opgedoekt) was van origine West-Vlaams.
Hij sticht Roularta NV en begint samen met zijn echtgenote Marie-Thérèse De Clerck (zus van Roger De Clerck van Beaulieu) aan de uitbouw van een groep die vandaag internationaal actief is (zie foto’s onderaan). In de derde generatie leidt Xavier Bouckaert vandaag het ook internationaal vertakt bedrijf.
Knack en Trends
Tien jaar na de oprichting, in 1964, verhuist Roularta Media Group naar de Meiboomlaan in Roeselare, waar nog steeds het actuele hoofdkantoor is gevestigd. Duurzame uitbreidingen en innovaties maken van Roularta Printing de grootste magazinedrukkerij van de Benelux, gerenommeerd tot ver over de landsgrenzen heen.
Geïnspireerd door internationale voorbeelden als Time Magazine en Newsweek, lanceerde Roularta Media Group in 1971 Knack, het eerste authentieke nieuwsmagazine van België, en in de tweede helft van de jaren zeventig ook een financieel economisch-blad met Trends. In de jaren tachtig volgden de Waalse tegenhangers Le Vif en Tendances. Ook Sport Magazine en de Franstalige tegenhanger werden op de lezers losgelaten.
In 1989 markeerde een spectaculaire openingsshow de start van VTM, mede opgericht door Roularta Media Group. In 2018 verkocht Roularta de 50% van zijn aandelen in VTM aan De Persgroep (nu DPG Media). Ondanks de focusverschuiving richting magazines, blijft Roularta Media Group betrokken bij televisie, met Kanaal Z/Canal Z als business nieuwszender (dit jaar 25 jaar jong, opgericht per 1 februari 1999).
Naar de beurs
In de tweede helft van de jaren negentig trok Roularta naar de beurs, maar een onverdeeld succes is dat nooit geworden. Het hielp wel om de expansie mee te financieren.
In 1999 wordt De Zondag opgericht. Met op vandaag meer dan 1,3 miljoen lezers elke zondag, heeft het gratis weekblad zich na een kwarteeuw ontwikkeld tot een vaste waarde in de Vlaamse zondagstraditie van een uitgebreid zondags ontbijt met de krant.
Van Frankrijk naar Nederland
Na een weinig geslaagde démarche in Frankrijk (met de overname van en later de exit uit de Parijse groep L’Express) gooide Roularta het over een andere boeg. In 2018 werd Sanoma België overgenomen met sterke ‘women brands’ als Libelle, Flair en Feeling. wordt de merkenportefeuille aanzienlijk uitgebreid. Vanaf 2017 volgde een hele reeks overnames in Nederland met onder meer het nieuwsmagazine EW – de Nederlandse Knack – en een 30-tal topmagazines in de lifestylesfeer.
Vandaag besteedt de West-Vlaamse mediagroep meer dan ooit aandacht aan digitale innovatie voor de mediaconsument van morgen.