ROESELARE – Storesquare, het West-Vlaamse mini-broertje van reuzen als Bol.com, houdt op te bestaan. Dat heeft Roularta Media Group medegedeeld in een persbericht. Storesquare werd bij zijn lancering aangekondigd als dé place to be om KMO’s, handelaars en consumenten in de provincie digitaal dichter bij elkaar te brengen. Het digitaal platform maakte nooit de beloftes waar en was enkel verlieslatend.
Storesquare (65% Roularta Media Group), het e-commerceplatform voor lokale handelaars en KMO’s, wordt vanaf 28 februari 2020 stopgezet. “Het initiatief heeft in de afgelopen jaren geprobeerd om de webshops van lokale handelaars te verenigen op één platform met als doel online slagkracht te creëren voor de lokale handel”, aldus Roularta. “Vele handelaars hebben dankzij Storesquare de eerste stappen gezet in de online verkoop. Naast de online verkoop bood Storesquare zichtbaarheid voor de fysieke winkel, een unieke combinatie. Storesquare verkocht zelf geen producten. Storesquare heeft verschillende e-commerce modellen bestudeerd en heeft steeds bewust gekozen voor een intense samenwerking met de lokale handelaar.”
Kwestie van focus en tijd
2 op 3 consumenten kopen zowel offline als online. Meer dan 80% van de consumenten informeert zich eerst online alvorens zich naar de winkel te begeven. Storesquare geloofde dat de combinatie van meerdere kanalen meer rendabele klanten zou aantrekken. “Door de toenemende online concurrentie groeit de prijsdruk online”, aldus nog Roularta. “Voor de lokale handel is het niet makkelijk om het prijsniveau van grote online spelers te evenaren. Vooral de verkoop van een uniek assortiment in specifieke categorieën zoals kleding, schoenen en speelgoed, kende een sterke groei op Storesquare. Andere producten bleken door de prijsdruk allerminst een succes. Er waren handelaars die op Storesquare mooie omzetten wisten te behalen door goede merchandising, een concurrentiële prijs en het juiste assortiment. Veel handelaars hebben echter ontdekt dat het beheer van een online webshop heel wat focus en tijd vergt. Deze investering stond voor velen niet in rechte lijn met de verkochte omzet. Daarenboven hebben handelaars ontdekt dat de winst, na verpakking en verzending alsook retour, vaak lager ligt dan de verkoop in de winkel.”
Foute inschatting
Kortom, Storesquare was op de lange termijn niet haalbaar, een strategisch foute inschatting. De stopzetting van Storesquare heeft een beperkte financiële impact op de geconsolideerde en enkelvoudige resultaten, zo laat Roularta Media Group nog weten, en wel omdat het actief vorig jaar reeds grotendeels werd afgeboekt. Er wordt dankzij het wegwerken van het verlieslatende Storesquare zelfs een positieve impact verwacht.