Xavier Bouckaert, de CEO van Roularta, bestempelt de kosteninflatie en de advertentiekrimp als twee ’tsunami’s’ die de mediagroep in het rood duwden in het eerste halfjaar. De nieuwe tarieven voor de postbedeling dreigen een derde tsunami te worden.
De inkomsten uit de verkoop van publiciteit vielen met 13,3 procent terug. Dat was voelbaar bij ‘nagenoeg alle merken’, zegt Roularta in zijn resultatenbericht. In volume was de daling nog sterker, maar dat werd enigszins gecompenseerd door een verhoging van de tarieven.De terugval in de reclamebudgetten speelde het meest in de sectoren die belangrijk zijn voor de vrouwenbladen van Roularta, zoals Libelle en Flair. “We hadden een daling verwacht, maar niet op die manier”, zei Bouckaert vrijdag op een persconferentie over de inkomstenkrimp van 7,5 miljoen euro.
Krimpende verkoop
De krimpende verkoop van tijdschriften kon geen tegengewicht bieden. De omzet uit de abonnementenverkoop groeide wel met 2,8 procent op jaarbasis, maar dat is alleen te danken aan de toevoeging van de overgenomen Nederlandse uitgever New Skool Media. Zonder dat effect was er een krimp met 4,9 procent.
Roularta saneerde 41 voltijdse jobs weg, maar zag de loonkosten toch met 3,5 miljoen euro de hoogte in gaan. Ook de papierprijs speelde Roularta parten. Die papierprijs lag 13 procent boven de toch al hoge prijs van 2022.
Na de ’twee ’tsunami’s’ van hoge kosten en krimpende reclamebudgetten dreigt er volgend jaar een derde storm op te steken, zei Bouckaert. Hij deed zijn beklag over de extra miljoenen die hij mogelijk moet betalen aan het bedrijf dat de concessie in handen krijgt om tijdschriften bij abonnees te bussen.