Roularta mooie nieuwe foto

Roularta breidt zijn actieradius gevoelig uit

ROESELARE - Roularta Media Group en Bayard Presse zijn al 30 jaar partners als medeoprichters en mede-aandeelhouders in de uitgeverijen Senior Publications Nederland (SPN) en Belgomedia. Ze tekenden al die tijd elk voor 50 procent. Nu heeft Roularta deze samenwerking met Bayard beëindigd door de enige aandeelhouder (100 procent) te worden in deze ondernemingen.

Van deze transactie wordt voor 2021 een positieve impact op de resultaten van Roularta Media Group verwacht. De omzet van de twee verworven ondernemingen bedraagt meer dan 30 miljoen euro. Ze hebben 160 mensen in dienst.

“Met deze transactie verstevigt RMG zijn internationale expansie en merkenportfolio met sterke multimediamerken en een loyale, groeiende abonneecommunity”, zegt CEO Xavier Bouckaert namens het beursgenoteerde Roularta. “De verschillende merken (magazines) hebben in totaal 378.000 abonnees. De B2C-inkomsten vertegenwoordigen 85 à 90% van de totale inkomsten. Het business model van RMG blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten.”

Moeder van kaskrakers

De merken die Roularta nu honderd procent in eigen portefeuille heeft zijn kaskrakers. Zo is Plus Magazine bijvoorbeeld in Nederland het maandblad voor een groot en groeiend publiek: de vijftigplussers. Plus Magazine is het grootste maandblad van Nederland met een verkochte oplage van 217.123 exemplaren, waarvan 89% abonnementen. Met de printversie en de digitale kanalen (waaronder plusonline.nl) bereikt het 1.304.000 lezers (bron NOM).

Roularta wordt ook voor de volle honderd procent de moedermaatschappij van Gezondheidsnet.nl, de grootste gezondheidswebsite van Nederland, met maandelijks 2,5 miljoen unieke bezoekers en 190.000 abonnees op de nieuwsbrief. Via SPN verwerft het Roeselaarse bedrijf ook de algehele controle over een aantal goed scorende magazines in Duitsland.

Via Belgomedia wordt Roularta ook de enige eigenaar van het in Franstalig België bijzonder populaire Télépro.