Wauters Cats

Rolmodel Ann Wauters trekt parallel tussen topsport en topondernemerschap

BELLEGEM - Na een verbluffende loopbaan in de wereld van de topsport, trekt de in Bellegem wonende gewezen basketbalspeelster Ann Wauters (41) meer en meer de kaart van het ondernemerschap. Ze heeft een uitgesproken visie over wat topsport en topondernemerschap met elkaar gemeen hebben, en dat is veel meer dan op het eerste zicht gedacht. 

Wauters deed haar uitspraken recent in de nieuwsbrief Bloovi. Vandaag is de grote dame van het Belgische basketbal actief op vele fronten: als ambassadrice van Fitcoins, als co-founder van Game Changers (meer vrouwelijke representatie in de sport, zoals in bestuursfuncties), als voorzitter van de Atletencommissie  en vooral als keynotespeaker voor bedrijven en organisaties. Zo wil ze naar eigen zeggen impact blijven hebben. “Net zoals basketbal is het reilen en zeilen in een bedrijf of organisatie teamsport: je moet samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken”, zo zegt ze aan Bloovi.

Een zachte landing

De Olympische Spelen van 2020 zouden het sluitstuk van Wauters’ indrukwekkende basketcarrière worden. Al stak de pandemie daar een stokje voor, vertelt ze aan Bloovi. “De Olympische Spelen werden een jaar uitgesteld, wat dus ook mijn beredeneerde carrière-einde on hold zette”, aldus Wauters. “Ik vond dat in eerste instantie niet gemakkelijk, al bleek het achteraf gezien toch een zegen. Ik kwam dat jaar in een soort overgangsfase terecht waarin ik niet meer naar een club moest, maar me stap voor stap kon voorbereiden op een leven na basketbal. En zo kon ik ook geleidelijk aan een nieuwe routine opbouwen met mijn vrouw en onze drie kindjes. “

Ook na de Olympische Spelen viel Ann Wauters niet in een zwart gat. “Het einde van mijn carrière was fysiek moeilijk en zwaar, maar dankzij die overgangsfase had ik een zachte landing”, lacht ze. “Het voelde alsof er een druk van mijn schouders viel nu ik mijn lichaam niet meer moest uitpersen. Op dat moment gaf ik al sporadisch digitale keynotes, dus ik kon me daar verder op toeleggen. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik zelf heb kunnen bepalen hoe de aanloop naar en de maanden na mijn stop verliepen.”

Advies aan bedrijven

“Eigenlijk ben ik zonder concreet plan begonnen aan die keynotes”, voegt ze eraan toe. “Maar hoe vaker ik ze gaf, merkte ik: oké, mijn verhaal spreekt mensen aan en ze herkennen zichzelf erin. Dat moment in 2020 was voor mij het teken om het professioneler aan te pakken, waarop ik dan workshops en opleidingen ben gaan volgen bij The Resilience Institute.”

Ann Wauters laat er weinig twijfel over bestaan dat er veel gelijkenissen bestaan tussen basketbal en het bedrijfsleven. “Net zoals basketbal is het reilen en zeilen in een bedrijf of organisatie teamsport: je moet samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken”, klinkt het. “In de sport is dat doel concreter omdat je aan het einde van de match een duidelijke winnaar en verliezer hebt, terwijl de doelstellingen en de tegenstander in het bedrijfsleven vaak minder duidelijk zijn. Maar ze zijn er wel. En je hebt teamwork, vertrouwen en betrokkenheid nodig om die doelen te verwezenlijken. Dat is universeel.”

Het belang van betrokkenheid

Steeds volgens het basketicoon speelt betrokkenheid vandaag een grotere rol dan pre-covid. “Iedereen mist de gesprekjes aan de koffiemachine. Je kan dat als bedrijf oplossen met een digitale apero, maar geef toe: dat is niet hetzelfde en dat zijn we ondertussen ook beu. Of je nu een introvert of extravert bent, iedereen heeft nood aan betrokkenheid. In de fond zijn wij mensen allemaal sociale wezens. Het kost op de korte termijn misschien wat tijd om aandacht te besteden aan die connecties, maar op de lange termijn versterkt het je hele team: je werkt efficiënter, mensen vertrouwen elkaar en weten dat ze op elkaar kunnen rekenen om over te nemen op moeilijke momenten. Zodra die basis er ligt, kunnen mensen best tegen een stootje en zijn we flexibel genoeg om met verandering om te gaan.”

Mentale weerbaarheid is een must

Ann Wauters onderstreept ook het belang van weerbaarheid. “De mentale weerbaarheid van een topsporter bepaalt de mate van zijn of haar succes”, verduidelijkt ze. “Het gros van mijn wedstrijden heb ik gewonnen, maar ik heb uiteraard ook finales verloren. Met die vele tegenslagen moet je mentaal om kunnen. We worden voortdurend geconfronteerd met nieuwe realiteiten en obstakels en ons daaraan aanpassen is voor de ene al moeilijker dan de andere. Dat vraagt weerbaarheid. Ook in bedrijven en organisaties is dat vandaag meer dan ooit een uitdaging. Ik nodig in mijn keynotes mensen dan ook uit om daar met een open geest bij stil te staan. Om te beseffen dat je in het leven echt niet alle contracten binnenhaalt. En om die tegenslagen te omarmen als leermomenten.”

Zelfzorg en herstel

Om het hoofd te bieden aan nieuwe uitdagingen, is niet alleen een solide sociaal vangnet een must, ook je zelfzorg en slaap. “In de sportwereld is het vanzelfsprekend dat je herstelperiode – je slaap dus – net zo belangrijk is als de trainingsperiode zelf”, legt Wauters uit. “Dat zou in het bedrijfsleven net zo algemeen aanvaard moeten zijn. Je brein draait de hele dag door, ook dat heeft rust nodig. Diep vanbinnen weten we dat wel, maar door de ratrace en druk van alledag vergeten we al snel om voor onszelf te zorgen, te sporten of voedzamer te eten om net meer energie te krijgen.”

Op de vraag of bedrijven zich bewust zijn van die verantwoordelijkheid, knikt Ann Wauters instemmend. “Het gaat alsmaar meer de goede richting uit”, vindt ze. “Ik geloof ook echt dat ze een voortrekkersrol te spelen hebben in die mindset shifts. In de eerste plaats in het belang van het individu, maar op de lange termijn absoluut ook in het belang van het bedrijf zelf.”

Eén van de vernieuwende initiatieven die Wauters in dat kader steunt zijn de Fitcoins van Kokoro. “Via een app kunnen werknemers onder andere hun beweging tracken en webinars volgen rond sport, welzijn en energie in ruil voor virtuele munten, en daarmee kopen ze dan items op hun marktplaats, zoals een wielertruitje in de branding van het bedrijf of een bon van Decathlon”, legt Wauters enthousiast uit. “Ik ben er oprecht van overtuigd dat zo’n initiatief collega’s dichter bij elkaar brengt. En dat competitieve kantje wordt zo ook aangewakkerd (lacht).”