CRM-272

Roland Maes (CRM) schudt alle ondernemers wakker met CEOS4Climate

BEVEREN-LEIE – Om het met Bob Dylan te zeggen in het wondermooie Working Men Blues: “You can hang back or fight your best at the frontline.”. Ondernemer Roland Maes van het dynamische IT-bedrijf CRM heeft alvast voor die laatste optie gekozen om iets te doen aan het milieu. Hij richtte zopas CEOS4Climate op en wil met die beweging zoveel mogelijk collega-ondernemers oproepen om duurzame daden te stellen. Peter van het gebeuren is Marijn De Valck.

“Bedoeling is dat we een community oprichten voor alle CEO’s die zich willen aansluiten, in België of zelfs daarbuiten”, aldus Roland Maes. “Voorwaarde is dat ze iets willen doen in en/of rond hun eigen bedrijf in teken van de ecologie. We mikken zowel op kleine als op grote bedrijven. Met mijn eigen bedrijf CRM probeer ik al het goede voorbeeld te geven via een reeks concrete maatregelen Zo verbieden we alle petflessen en zoveel mogelijk plastiek verpakking binnen onze bedrijfsmuren. We proberen ook zoveel mogelijk hemelwater op te vangen (putten geïnstalleerd met een capaciteit van 100.000 liter) in plaats van alles in de riolen te laten lopen. We hebben ook zonnepanelen geïnstalleerd op het dak van CRM en hebben eveneens elektrische laadpalen opgericht. Dit alles zonder enige subsidiëring van de overheid, want de perceptie dat  alles subsidieerbaar is is in vele gevallen een struikelblok om iets te ondernemen, omdat het finaal heel dikwijls op een sisser uitloopt omtrent de te verwachten subsidies.”

Voorzet naar de volgende generatie

De voorwaarde om lid te worden van CEOS4Climate is dat iets concreets ondernomen wordt door deze firma op relatief korte termijn. “Een speciale website zal worden opgemaakt waarop alle intenties worden ingevuld door die bedrijven, heel concreet mét naam en adres en maatschappelijke verantwoording”, aldus Maes. “Wie enkel intenties vermeldt maar effectief niks doet zal haar lidmaatschap verliezen. Met deze community willen we gezamenlijk brainstormen om acties te lanceren, op missie te gaan, bedrijfsleiders te sensibiliseren enzovoort. Kortom, we willen een broeihaard creëren om het milieu effectief te helpen zodat we de toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen kunnen vrijwaren.”