ROESELARE – Op de VN-klimaatconferentie trokken de voorbije dagen duizenden demonstranten door de straten van de Spaanse hoofdstad. In aanwezigheid van Greta Thunberg en de Spaanse acteur Javier Bardem ontrolden ze ‘We Are Watching’. Op die 600 m2 grote vlag vormen 15.000 portretten van klimaatactivisten uit 190 landen samen een imposant mensenoog. De boodschap aan de internationale leiders: ‘The eyes of the world are upon you.’ Voor de productie van de vlag klopten de initiatiefnemers aan bij een West-Vlaams bedrijf. “We zijn een van de enige bedrijven in Europa die zo’n gigantische vlag kan maken,” vertelt Jean Van Houtryve van Visix in Roeselare.
“Zoals algemeen geweten, zou de klimaattop oorspronkelijk van 2 tot 13 december plaatsvinden in Santiago de Chili”, aldus Jean Van Houtryve. “De Zwitserse ‘artivist’ Dan Archer – de initiatiefnemer van deze actie – had dan ook een producent in Zuid-Amerika gevonden. Maar door de onlusten in Chili verhuisde de top plots naar Spanje. Het is geen toeval dat ze in hun zoektocht naar een producent in Europa bij ons zijn terechtgekomen. Om zo’n gigantische vlag op korte tijd te kunnen maken, moet je én de knowhow én de capaciteit hebben. Het was de Luikse kunstenaar Alain Declercq, met wie we al in enkele spectaculaire artistieke projecten hebben samengewerkt, die Dan Archer met ons in contact bracht.”
Het monumentale mensenoog – de vlag is qua grootte het equivalent van een gebouw van 10 verdiepingen – is samengesteld uit 15.000 portretten van klimaatactivisten uit 190 landen. Ook tijdens de klimaattop kunnen medestanders hun portret nog via een website toevoegen. Zo groeit de online ‘Eyes of The World’-vlag verder aan tot een wereldwijde hype. Op de top in Madrid wordt de vlag voor het eerst ontrold. Daarna zal ze rondreizen naar de grote klimaatevents over de hele wereld.”
Ambitie? Marktleider!
Visix werd in 1903 opgericht in Ieper onder de naam ‘Demeere Vlaggen’. Het bedrijf specialiseerde zich in handgemaakte vlaggen en geborduurde kazuifels voor stoeten, verenigingen en gemeenten. In 2008 werd het bedrijf omgedoopt tot Visix wat verwijst naar de missie: de klanten de best mogelijke visibiliteit geven. Vandaag is de uit de kluiten gewassen kmo een specialist in textieldruk: vlaggen, spandoeken, bedrukte tenten, beursdoeken, textielframes, indoor lichtbakken. Decennia lang vakmanschap wordt gecombineerd met toptechnologie. Het management wil van het bedrijf een marktleider maken. De uitvalsbasis is Roeselare (hoofdkwartier + productie). Visix heeft ook productievestigingen in Lokeren, Frankrijk en Polen en een performante webshop. Sinds de overname van Krekels eerder dit jaar, telt Visix drie zaakvoerders (Jean Van Houtryve, Johan Debruyne en Christophe Krekels) en 80 medewerkers.
Huzarenstukje
De vlag die geleverd werd voor de Klimaattop in Madrid mag gerust een technisch huzarenstukje heten. “De grootte op zich, was niét nieuw”, aldus Van Houtryve. “Eerder maakten we al een vlag van 40 op 30 meter voor de Tour de France en een van 30 op 20 meter voor voetbalclub Ajax Amsterdam. Voor We Are Watching stikten we 7 banen van 3 meter breed en 30 meter lang aan mekaar. Daar heb je ruimte voor nodig. Dat de vlag op de Klimaattop wordt ingezet, heeft ons als bedrijf extra gemotiveerd. Visix zet al jaren in op een zo milieuvriendelijk mogelijk productieproces en dit jaar ondertekenden we ook het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, waarbij we voor elk van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de VN acties ondernemen.”