Na een grondige analyse en doorlichting van alle ingediende dossiers koos de jury per categorie drie finalisten. Verschillende criteria waaronder innovatie, personeelsbeleid, financieel beleid, energie en milieu, ondernemingszin, marketing en communicatie, toekomstperspectief werden beoordeeld.
Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen, was voorzitter van de jury: “Het was helemaal niet simpel om drie finalisten te selecteren, laat staan een winnaar. Er werden heel wat goeie, grondige dossiers ingediend. Die drie finalisten in iedere categorie moesten ons dan tijdens een bedrijfsbezoek of pitch overtuigen waarom zij de titel verdienden. Ook dat was niet gemakkelijk, maar uiteindelijk zijn we door middel van objectieve criteria uitgekomen op deze twee winnaars.”
Vincent Kint zei verheugd te zijn met het aantal ingediende dossiers. “Deze wedstrijd doet ons telkens de mond openvallen”, zegt Vincent. “Familiebedrijven en kleine KMO’s zijn bedrijven die niet vaak in the picture staan, maar voor een enorme economische en maatschappelijke meerwaarde zorgen. Hoog van de toren blazen zit niet in de West-Vlaamse aard, maar die erkenning verdienen ze wel. Die erkenning willen we hen dan ook geven via deze uitreiking.”
Portret van de winnaars
Visix, de winnaar in de categorie KMO van het Jaar, noemt zichzelf en hun personeel ‘brand shiners’. Ze willen je merk dan ook doen stralen. Zowel outdoor als indoor op je event. Ze laten bedrijven en producten scoren met visueel sterke en innovatieve oplossingen die echt ‘af’ zijn. Visix is een Europees toonaangevend groot formaat drukkerij van kwalitatief en duurzaam promotiemateriaal met visuele impact.
Het Visix Brand Shiners-team combineert permanente aandacht voor werkplezier met oprechte waardering voor elkaars inzet. Door professioneel advies, expertise en service genieten hun klanten van een zorgeloze ervaring. “Dat is ook exact wat we met de jury gevoeld hebben tijdens ons bezoek”, luidde de commentaar van Kint. “Visix is een bedrijf dat continu bezig is met het in kaart brengen én verbeteren van processen. Ook wat betreft het klantenperspectief hebben ze de laatste jaren sterk getimmerd aan een schitterende klantervaring bijvoorbeeld. Ook als je vraagt naar hun toekomstperspectief geven ze een heldere uitleg waar ze naartoe willen en hoe ze dat willen bewerkstelligen. Omwille van die verschillende parameters, die duidelijk naar voor kwamen tijdens het bedrijfsbezoek, wisten ze de jury te overtuigen.”
Bij BiometriQ brengen ze aan de hand van onder andere geavanceerde DNA-, bloed- en levensstijlanalyses jouw lichaam in kaart. Op die manier kan je samen met jouw diëtist of coach nog slimmere keuzes maken, en sneller jouw doelen bereiken. Tijdens een traject bij hen wordt je lichaam in kaart gebracht, krijg je levenslang unieke inzichten, ontvang je een persoonlijk voedings- en sportplan en zo veel meer.
“Pieter en Tijs wisten ons te overtuigen van hun verhaal”, zei Kint. “Omwille van hun datagedreven activiteit zijn ze heel innovatief binnen hun markt. Geruggesteund door enkele doorwinterde investeerders uit de softwarewereld zijn ze erop gebrand hun missie te voltooien en gestaag verder te groeien. Koppel een sterk verhaal aan een gezonde portie enthousiasme en een sterke pitch en dan heb je de winnaar van beloftevolle KMO van het Jaar 2023.”