KORTRIJK – Op de voormalige Knohopack site – waar binnenkort een gloednieuw bedrijvenpark komt – kunnen de Kortrijkzanen de komende drie maanden genieten van allerlei evenementen met een socio-culturele invulling. Alvorens de werken voor het nieuwe bedrijvenpark te starten, vormt de Roeselaarse ontwikkelaar Hexagon van CEO Jelle Vandendriessche – samen met vier partners – de historische site om naar pop-up ‘Werf 45’. De werken op de voormalige Knohopack site starten in januari 2020. Er komen drie bedrijfsverzamelgebouwen goed voor 9.500 m2 ateliers, productieruimtes en opslagplaatsen. Met dit bedrijvenpark trekt Hexagon alvast de kaart van duurzaamheid. Zo zullen een deel van de aanwezige materialen worden hergebruikt als bouwmateriaal en voorziet de parking oplaadruimtes voor elektrische wagens.
Het muziekevent Living Room – dat dit weekend doorging op de voormalige Knohosite aan de Bissegemsestraat – is het begin van een reeks evenementen rond kunst, mode en muziek. Het leegstaande verpakkingsgebouw dat binnenkort een nieuwe invulling krijgt wordt namelijk omgevormd tot een evenementenhal: Werf 45 De partners waarmee Hexagon voor dit initiatief in zee gaat zijn: brouwerij De Brabandere, JET Import, Java Productions en Content Events. Zij zullen elk op hun beurt instaan voor de locatie, de drank, de bars en koelkasten, de elektriciteitsvoorzieningen en de organisatie. De productiekosten worden deels door de partners gedragen en deels verdeeld over de verschillende evenementen die deelnemen, als een soort van gebruikstelling.Er staan momenteel al zes evenementen op de planning, allemaal met een socio-culturele invulling. Hexagon organiseert er zelf op 20 december een afterwork event naar aanleiding van de warmste week, waarbij de opbrengst van de ticketverkoop integraal naar een goed doel gaat. Schepen van Cultuur Axel Ronse noemt het een goede zaak dat leegstande gebouwen zodoende een zinvolle invulling krijgen.