Om meer vrachtvervoer via het water te laten verlopen, wordt het kanaal Roeselare-Leie opgewaardeerd. Daarvoor wordt meteen 13,1 miljoen euro vrijgemaakt, liet minister Lydia Peeters verstaan. Voor een volledige en gewenste opwaardering zou 270 miljoen euro nodig zijn.
Het kanaal werd 150 jaar geleden in gebruik genomen en heeft al altijd een belangrijke economische functie vervuld. Het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie kadert ook in het belangrijke Europese project om de Seine, de Schelde en de Leie beter met elkaar te verbinden. Dit vergt een opwaardering van de infrastructuur zodat schepen met een laadvermogen tot 3.000 ton kunnen transiteren door de ‘blauwe snelwegen’ van de toekomst.
Ambitie te koop
Dit jaar nog zou de Rivierterminal van Roeselare klaar moeten zijn. Met een 230 meter lange kaaimuur en 18.000 vierkante meter aan opslagruimte zal dit logistieke overslagcentrum een belangrijke schakel worden in de opwaardering van de volledige kanaalzone. Diverse partijen zetten mee hun schouders onder de ambitieuze ontwikkelingen en richten gezamenlijk een Taskforce Kanaalzone op. Bij de partners zijn onder meer ook Voka, de intercommunale WVI en de POM West-Vlaanderen betrokken. De ambitie bestaat er in om van de kanaalzone een echte economische motor te maken voor de hele regio. In bedrijfskringen wordt erg enthousiast gereageerd.