ROESELARE – Ook voor rekruteerders en headhunters zijn het plots totaal andere tijden. De face-to-face business maakt plaats voor een ander model, zoals Veronique Elskens van Robert Half benadrukt. Robert Half is, met een kantoor in Roeselare, bijzonder goed ingeburgerd in de West-Vlaamse ondernemerswereld.
“Net zoals heel wat andere bedrijven zijn wij in no time volledig omgeschakeld naar remote werken”, vertelt Veronique Elskens. “Uiteraard is rekrutering een echte ‘contact business’. Ook wij hebben onze aanpak fundamenteel moeten wijzigen. We hebben diensten voor videoconferentie ter beschikking voor virtuele sollicitatiegesprekken en rekruteringsoplossingen op afstand om het rekruteringsproces zo vlot mogelijk te laten verlopen.”
De West-Vlaamse markt werd als één van de eerste getroffen en schakelde snel over op de maatregelen op vlak van tijdelijke werkloosheid. “We merken nu echter een appetijt bij bedrijven om de activiteiten verder te zetten, zoals ook Bert Mons van Voka aangeeft”, aldus Elskens. “Ook enkele van onze uitzendkrachten werden op tijdelijke werkloosheid geplaatst maar onze klanten hebben veelal de intentie om hen opnieuw aan boord te nemen als de maatregelen van de regering worden opgeheven. Bovendien hebben wij bij de opstart van ons kantoor in 2007-2008, net ten tijde van de eerdere financiële crisis, gemerkt hoe West-Vlaamse bedrijven opportuniteiten zien in elke uitdaging alsook in tijden van crisis willen blijven investeren in human capital. Momenteel moeten plannen wekelijks en zelfs dagelijks aangepast worden en daarmee ook de belangrijkste rollen en vaardigheden die ze op dit moment nodig hebben binnen hun organisatie. Het hoeft niet te verbazen dat heel wat ondernemingen de prioriteiten aan het herevalueren zijn.”
Sneller en efficiënter
In de praktijk worden de meeste vaste vacatures voor middle en senior finance profielen volledig virtueel afgehandeld via een Company In-formule. “Op deze manier wordt de eerste interviewrond met 4 à 5 kandidaten tot amper 2,5u herleid”, zegt Elskens. “We merken dat bedrijven die hun aanwervingen nu verderzetten een competitief voordeel hebben om getalenteerde medewerkers aan boord te halen. Er is minder concurrentie waardoor ze exclusief toegang hebben tot bepaalde kandidaten. Kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging hebben ook minder keuze, wat ook in het voordeel speelt van de klant. Als vaste aanwervingen on hold staan, helpen we klanten verder met tijdelijke oplossingen zoals uitzendkrachten of interim managers. We hebben tijdelijke professionals ter beschikking die bereid zijn op afstand te werken. Voor kandidaten die extra tools voor telewerken nodig hebben, hebben we nu ook de nodigde hardware voorzien.”