WIELSBEKE – De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen starten op 4 mei 2020 met werken aan de binnenvaarthaven van Wielsbeke. Als alles vlot verloopt is de nieuwe terminal klaar tegen eind 2021. De binnenvaartterminal in Wielsbeke is van groot belang voor de binnenvaart in Vlaanderen en voor de bedrijven in de nabijgelegen regio die het goed voor hebben met duurzaam transport of multimodaal verkeer. Volgens provinciaal député Jean de Bethune groeide de terminal de voorbije vijf jaar met 500 procent.
De werken voorzien zowel in een renovatie als in een uitbreiding van zowel het kaaiplateau als de -muur van de containerterminal. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd. Daarnaast is de riverterminal in Wielsbeke een multipurpose terminal. Dit houdt in dat er verschillende soorten ladingdragers behandeld worden, zoals containers, bulk en paletten. Hiermee is het overslagcentrum van groot belang voor de binnenvaart in Vlaanderen.
Onderdeel van Seine Schelde
De renovatie en uitbreiding van de River Terminal in Wielsbeke maakt dan ook deel uit van Seine Schelde Vlaanderen, een grootscheeps Europees gesubsidieerd binnenvaartproject dat van de binnenvaart een volwaardig alternatief wil maken voor vervoer op de weg. “De uitbreidingswerken aan de binnenvaartterminal in Wielsbeke brengen ons weer een stap dichter bij de modal shift die we beogen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Ik wil het goederentransport in Vlaanderen weg van de weg, naar water en spoor. Investeringen zoals deze kunnen de binnenvaart alleen maar aantrekkelijker maken en bedrijven overtuigen on hun goederen via het water te vervoeren.”
“Als we willen dat meer goederentransport via het water verloopt, hebben we nood aan bijkomende overslagcapaciteit”, stelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “In Wielsbeke renoveren en breiden we de bestaande River Terminal Wielsbeke dan ook uit. Op die manier stimuleren we ook de verdere economische groei en werkgelegenheid van de regio en van Vlaanderen.”