House of HR Rika 22

Rika Coppens (House of HR) zet de krijtlijnen uit van een nieuw recruitment beleid

ROESELARE, OOSTENDE - Op een druk bijgewoond congres over de nieuwste trends inzake e-recruitment in Oostende, stond het thema recruitment in een post-corona wereld op de agenda. Covid heeft de digitalisering van de recruitment sector sterk en onherroepelijk versneld. Daarom kreeg het congres als thema 'digitally ever after'. Op het congres, dat aan zijn derde  editie toe was, werden traditiegetrouw een reeks innovatieve zaken voor het eerst gelanceerd. Zo stelde het Roeselaarse House of HR ook een update voor in een baanbrekend lopend onderzoek gebaseerd op AI driven big data en honderdduizenden CV’s, wat in de toekomst een belangrijke rol zal spelen in het bepalen van het ideale carrièrepad .  

Het congres trok om en bij de 400 deelnemers aan uit binnen- en buitenland aan. Er waren ook heel wat internationale sprekers (uit onder andere Canada, de Verenigde Staten, Schotland, Ierland en Nederland) die lezingen kwamen geven.

Rika Coppens, CEO van House of HR, presenteerde ook een onderzoek dat het HR-bedrijf momenteel uitvoert in samenwerking met AI-bedrijf Radix. Hiervoor werden honderdduizenden CV’s geanonimiseerd en omgezet in gestructureerde data. Aan de hand van een algoritme analyseert men welke factoren bepalend zijn voor een succesvolle carrière. Een gigantisch big data onderzoek dus.

In de toekomst kan dergelijk onderzoek ondersteunend zijn voor kandidaten aan de start en in de loop van hun carrière. Met vragen zoals: wat is het meest efficiënte carrière pad naar een specifiek doel, rekening houdend met de exacte achtergrond en skills van die kandidaat, welke opleidingen, skills of projectervaringen ontbreken om bepaalde ambities te verwezenlijken en welke jobs en trainingen zijn er nodig om de kans op succes zo groot mogelijk te maken? Een en ander zorgt voor een zeer interessant platform voor wetenschappelijk onderzoek. “We kunnen bijvoorbeeld afleiden wat de impact is van een MBA op een carrière”, zegt Lieven Van Nieuwenhuyze namens House of HR. “Of van een buitenlandse ervaring, talenkennis of een specifieke afstudeerrichting. Door voortdurend te voeden met nieuwe data gaan we binnen enkele jaren ook zien of bijvoorbeeld covid een impact had op carrières.”

Ommekeer voor HR

Dit onderzoek kan op termijn een ommekeer betekenen voor de rekruteringsaanpak, aldus de top van House of HR, zo luidt. “In plaats van werkzoekenden ad hoc een job aan te bieden, evolueren onze recruiters naar carrière-coaches die doelgericht de ganse carrière van een kandidaat mee begeleiden”, aldus Rika Coppens, CEO van House of HR. “We bekijken met de kandidaat waar die binnen 5 of zelfs 10 jaar wil staan en bieden een carrièretraject op maat aan, met specifieke projecten en opleidingen die de kans op slagen moeten optimaliseren. Deze aanpak zie je zelfs weerspiegeld in de overnamestrategie van House of HR. Zo kocht Accent recent opleidingscentra Atrium en BE Consult.”

House of HR lanceerde eind vorig jaar een studie met inzichten voor werkgevers over hoe ze de concurrentiestrijd om nieuwe medewerkers kunnen aangaan. Deze studie werd begin dit jaar ook in Nederland gelanceerd. Daarnaast voert House of HR, in samenwerking met AMS en VUA, ook een studie uit naar werknemers en loopbaanmobiliteit. Een laatste studie, uitgevoerd door Jobat, peilt dan weer naar wat Vlamingen motiveert in hun job.