Ruebens Rik

Rik Ruebens viert twee decennia passie voor interieur

KNOKKE – In een tijd dat retail onder druk staat, is de toekomst aan de durvers. Zo getuigt de nieuwe interieur experience store van RR aan de Natiënlaan in Knokke niet enkel van visie op interieur maar ook van ondernemingszin, en die is stichter en bezieler Rik Ruebens van RR (hij gaf zijn eigen initialen aan de zaak) bepaald niet vreemd. “De toekomst is onzeker, maar ik geloof dat we hiermee een voorsprong nemen”, zegt Ruebens.

Een massieve voorgevel aan de straatkant geeft slechts mondjesmaat haar geheimen prijs en prikkelt de nieuwsgierigheid. Is het een showroom of een interieurwinkel of een bedrijfsgebouw? “Het is geen van de drie”, zegt Rik Ruebens. “Het is meer een huis waarin mijn partner Sylvie en ik twintig jaar goesting hebben gestoken. Alle facetten die we belangrijk vinden inzake architectuur alsook de manier waarop we klanten ontvangen en een beleving willen geven, zitten vervat in het ontwerp dat we uittekenden met architect Piet Bailyu.”

Naast het onthaal-en bureaugedeelte op de eerste verdieping ligt de vergaderruimte die werd uitgerust met groot projectiescherm en een omni-camera-systeem. “Als Minotti een eigen televisiestudio in haar hoofdzetel installeert, weet je dat digitalisering steeds meer de overhand zal nemen”, aldus Ruebens. “Daarom hebben we geïnvesteerd in de nieuwste technologie zodat onze medewerkers als groep online collectiepresentaties kunnen volgen of samen kunnen deelnemen aan seminaries en webinars van bekende architecten en bouwpromotoren. Als we nog eens geconfronteerd worden met een lockdown, is het ook mogelijk om vanop afstand interieuradvies te geven aan onze klanten. Met een mobiele camera kunnen we hen zelfs een virtuele toer doorheen het gebouw geven.”

Aandacht voor medewerkers

RR mag dan wel twintig jaar bestaan, maar wil ook op HR-vlak duidelijk mee zijn met zijn tijd. Zo zal RR op zondag gesloten blijven met het oog op de work-life-balance. “RR APART en RR CORNER blijven wel geopend, maar door hier enkel nog op afspraak te werken krijgen onze interieurarchitecten meer ademruimte om tijd door te brengen met hun gezin,’ klinkt het.

Ruebens wil zijn ervaringen dan ook graag delen met andere ondernemers. “De cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat onze sector stagneert”, aldus Rik Ruebens. “Het ontbreekt aan een strategische en financiële aanpak. Vanuit businessperspectief is er nog veel ruimte voor professionalisering. Dit nieuwe gebouw reflecteert niet alleen onze passie voor interieur en architectuur maar ook onze ondernemingszin en ik hoop dat we hiermee anderen in de sector kunnen inspireren en motiveren om het vertrouwen niet te verliezen in deze moeilijke tijden.’

Eigen collectie

De signatuur die Rik en Sylvie Ruebens afgelopen twintig jaar ontwikkelden, resulteert nu ook in een eigen collectie. Voor het eerste ontwerp werkten ze samen met decorateur en stylist Jean-Philippe Demeyer. “Op het eerste zicht lijkt dit een opmerkelijke synergie, maar het contrast tussen zijn eclectische stijl en onze soberheid zorgde voor een verrassend resultaat”, aldus de zaakvoerders. “Het bankstel dat de naam BamBou draagt oogt dan ook heel seventies, maar is tegelijkertijd heel eigentijds. Bovendien wordt het model volledig in eigen land geproduceerd. Van geweven bekleding tot het karkas. Alles is 100 procent Made in Belgium.”