In volle coronacrisis ontwikkelden heel wat kledingzaken halsoverkop een webshop. Online verkopen moest het omzetverlies door de sluiting van hun fysieke winkel deels compenseren. Een webshop was in principe ook een mogelijkheid voor Tom Van Poucke die met Rolls en Atelier Victor vanuit Kortrijk actief is in de betere herenkleding. Maar Tom koos er, tegen de stroom in, net niet voor om een webwinkel uit te bouwen.
“Met Rolls en Atelier Victor is het ons handelsmerk om klanten erg persoonlijk advies te geven”, zegt de retailer. “Dat is precies waarvoor zij naar onze winkel afzakken: we hebben een persoonlijke band met onze klanten, kennen hun job en hoe ze in het leven staan, wat hun kledingstijl is en hoe die aansluit bij hun persoonlijkheid. En als we in onze winkel niet hebben wat ze zoeken, dan maken we het voor hen op maat. Vanuit mijn jarenlange ervaring zit het in mijn DNA om advies op maat te geven. Een dergelijk intensief proces kan je onmogelijk vervangen door het bouwen van een webshop. Dat staat haaks op onze filosofie.”
Digitale mix
Het ontbreken van een webshop betekent geenszins dat Rolls en Atelier Victor niet digitaal actief is. Tom bouwde met zijn team een eigenzinnige digitale mix uit. “Ook wij bieden een digitale service aan onze klanten”, aldus Tom Van Poucke. “Alleen past een webshop daar niet binnen.
Met onze website willen we inspireren en tonen welke sferen en stijlen mogelijk zijn. Willen onze vaak drukbezette klanten dan langs komen, dan kunnen ze via Calendly een afspraak inboeken. Daarbij kunnen ze al voorhand aangeven waar ze naar op zoek zijn. Wij kennen onze klanten goed en hebben er dan ook perfect zicht op wat hun smaak is, hun maten zijn en wat ze vroeger al kochten. Ik hou er dan ook van om hen op voorhand een video door te sturen met daarin suggesties voor nieuwe aanwinsten in hun kleerkast. Soms hakken we vervolgens al knopen door in een videocall of mensen kiezen om langs te komen. Zo kan dat klantenbezoek erg efficiënt, gericht en op maat gebeuren. Als klanten naar onze zaak komen, dan kunnen we de kledij die we voorstellen, al voor hen klaar leggen en komt er tijd vrij voor een ander soort gesprekken. Heel fijn is dat.”
Stijladvies boven alles
Deze manier van werken biedt Tom en zijn team de zekerheid dat het persoonlijk advies niet verloren gaat. Bovendien wordt de aanpak duidelijk gesmaakt door de klant. “Zeker 35% van onze klanten maakt nu reeds gebruik van deze manier van werken”, weet Van Poucke nog. “Het zijn vooral de dertigers die het appreciëren, al zien we ook een stijgende interesse bij de oudere leeftijdsklassen. Mensen kiezen voor mijn stijladvies en als ik de aanzet geef om dat digitaal te laten verlopen, dan zien we dat ons cliënteel hier naadloos in meegaat. Ze waarderen hoeveel er mogelijk is. Sinds de corona-pandemie gaan mensen immers veel bewuster om met het gegeven tijd. Als winkelier moeten we hierop inspelen. Het staat voor ons dan ook als een paal boven water: we zullen onze erg gepersonaliseerde manier van werken in de toekomst verder blijven verfijnen, ook digitaal. Maar daar hoort wat ons betreft geen webshop bij.”