WAREGEM – De 5e en 6e jaars STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics ) van het Don Bosco College in Kortrijk brachten recent een bezoek aan Renson voor de ‘kick-off’ van hun STEM-O&O-opdracht (onderzoeken en ontwerpen) rond het verbeteren van de luchtkwaliteit in klaslokalen. Renson, specialist in deze materie, verleende graag zijn medewerking om de jeugd te sensibiliseren omtrent gezonde lucht.
Hoe brandend actueel dat thema is, bleek recent nog uit een aantal publicaties die er op wezen hoe ongezond de luchtkwaliteit in heel wat klaslokalen blijkt te zijn. “Bij Renson zijn we ons daar al langer van bewust en spelen we daar met ons ‘Healthy School Concept’ al volop op in,” vertelt R&D-manager data analytics bij Renson (en zelf oud-leerling van Don Bosco Kortrijk) Steven Vandekerckhove, die het project begeleidt. “Bovendien doen we op dat vlak ook zelf heel wat onderzoek omdat een slechte luchtkwaliteit in de klas nu eenmaal recht evenredig verband houdt met concentratieverlies, sufheid, vermoeidheid en dus – logischerwijze – ook minder goede schoolresultaten. Die bewustwording verdient trouwens nog flink wat extra aandacht. We zetten dan ook wat graag mee onze schouders onder deze opdracht en zijn benieuwd naar de resultaten van dit project. Dit soort conclusies uit praktijkonderzoek zijn ook voor ons sowieso belangrijk om verder mee aan de slag te gaan.”
“Concreet konden de leerlingen gedurende 6 weken in hun eigen klas de binnenluchtkwaliteit meten,” vertelt Nadine Plovie (begeleidende leerkrachten STEM-projecten Don Bosco Kortrijk). “Met een aantal eenvoudige ingrepen (een raam openzetten voor de les begint, luchtzuiverende planten zetten, …) onderzochten ze wat de impact is van die maatregelen op de luchtkwaliteit. Bedoeling is dat ze met deze opdracht leren meten, data verzamelen en analyseren. En tegelijk spelen ze in op de actualiteit.”
Bewezen meerwaarde
Voor Steven Vandekerckhove (R&D manager digital innovation Renson), begeleider van dit project, is de conclusie dat elk van de oplossingen waarmee de leerlingen op de proppen kwamen een grond van waarheid in zich heeft. “Maar nog veel interessanter om uit dit experiment te besluiten is dat continue monitoring van de binnenluchtkwaliteit een belangrijke rol speelt als trigger voor leerlingen en leraren om te weten wanneer er actie ondernomen moet worden”, aldus Vandekerckhove. “Dit project bevestigde bovendien ons vermoeden dat er nog heel wat werk aan de winkel is op het vlak van bewustwording. Het bemoedigende is wel dat – zo leerde ook deze samenwerking met Don Bosco – wie zich eenmaal bewust is van het belang van een goeie binnenluchtkwaliteit in de klas, er voortaan ook echt wel mee bezig is. Dat op zich is al heel zinvol en maakt dat samenwerkingsprojecten als deze voor ons als ventilatiespecialist altijd een meerwaarde hebben.”