De belangrijkste ingrediënten om als bedrijf te blijven groeien in een uitdagend economisch landschap zijn efficiëntie, investeren en spreiding spreiding spreiding. Het is al altijd hét handelsmerk geweest van Renson dat niet enkel investeert in een uitgebreid gamma, maar daarnaast ook een specialist is in het uitbreiden op verschillende markten. Uiteraard met kennis van zaken binnen de eigen niche/ sector, en vooral zo beredeneerd mogelijk.
Dat verhaal en die strategie vertalen zich onder meer in het feit dat de Belgische en Europese landsgrenzen veel te klein geworden zijn. Eerder berichtte Made in West-Vlaanderen al over de expansie van Renson, onder meer specifiek over het Australische luik dat meer en meer vorm krijgt onder leiding van Julie De Brabandere.
Nu blijkt, naast de Australische en de Chinese markt, ook de American dream meer en meer vorm begint te krijgen. De Renson-producten worden sinds kort en voor de eerste maal ook ter plaatse (Dallas) aangemaakt, kwestie van zich dichter te positioneren bij de eindklant. In Dallas maakt Renson daarvoor gebruik van de bestaande entiteit van het eigen (Italiaanse) dochterbedrijf Corradi. Corradi werd in 2015 overgenomen en geïntegreerd binnen de Renson-familie. Voor concrete Amerikaanse cijfers blijft het nog te vroeg. Wordt vervolgd.
Een kwestie van visibiliteit
Om zich te positioneren op een markt is het vaak een kwestie van de juiste persoon op de juiste plaats, en dat vraagt naast een portie geduld heel wat voorbereidend werk en research. Verder is het blijven inzetten op een brede visibiliteit belangrijk, van het strategisch gepositioneerde logo op de wielrennerstenuetjes tot op een grote Batibouwstand.
Er gaan aanzienlijke budgetten mee gepaard, maar het blijft essentieel om de voeling met het brede publiek niet te verliezen, zo luidt de redenering.
Pionier in R&D
Dankzij Renson’s pioniersrol op gebied van R&D blijft het gamma van Renson en eSafe maximaal inzetten op innovatieve oplossingen voor de bouwsector, zo bleek op Batibouw. “Door de continue optimalisatie van R&D streven we ernaar om onszelf incontournable te maken”, aldus Renson. “Het blijft de corementaliteit en visie om binnen elke aparte divisie maximaal in te zetten op onderzoek en analyse van de markt.”
Bij eSafe bijvoorbeeld wordt er – ter aanvulling van de slimme brievenbussen – hard gewerkt aan de nieuwe clevere toegangspoorten. Ondanks de opsplitsing binnen de grote Renson-familie van de verschillende units – wat de organisatie enkel ten goede komt – blijven de entiteiten onderling communicerende vaten.
Op de MIPIM-beurs in Cannes (medio maart) wil Renson ook met zijn revolutionaire nieuwste innovatie uitpakken.
(Michaël Cambien)