Het van origine Amerikaanse rekruteringsbedrijf Robert Half (RH) laat zich in positieve termen uit over het initiatief van Voka West-Vlaanderen om een “Tour de Wallonie” te organiseren, met de bedoeling Waalse werklozen naar onze contreien te lokken voor werk. RH is ook zelf vertegenwoordigd in onze provincie. Nu de West-Vlaamse economie in volle expansie is, heerst er een enorme war-for-talent waardoor tal van bedrijven geen werknemers meer vinden in de eigen regio. Voka West-Vlaanderen lanceert daarom een Tour de Wallonie om een oplossing te zoeken. Bedrijven in West-Vlaanderen hadden vorig jaar 6.388 vacatures openstaan.
Veronique Elskens van RH West-Vlaanderen beaamt dat West-Vlaamse bedrijven er goed aan doen verder te kijken dan alleen maar in eigen regio. Volgens Elskens moeten zowel de bedrijven als de kandidaten daarbij enkele aandachtspunten onder ogen houden. Ze wijst er bijvoorbeeld op dat West-Vlaamse bedrijven veel belang hechten aan een culturele fit met de kandidaat: “De attitude van een kandidaat is hier een niet te onderschatten factor”, aldus Veronique Elskens. “West-Vlaamse bedrijven zullen zeker geneigd zijn voor kandidaten te kiezen die zich als een echte business partner kunnen opstellen en in staat zijn om intern sterke relaties uit te bouwen met andere divisies. Dat wil ook zeggen dat kandidaten in deze streek rekening moeten houden met de historisch gegroeide cultuur en eigenheden van de West-Vlaamse bedrijven. Iemand die pragmatisch, hands-on is, met twee voeten op de grond staat, niet te breedsprakerig is en een goede dosis gezond verstand heeft, komt hier al een hele weg. We stellen dan ook vast dat West-Vlaamse bedrijven meer open staan voor Waalse, Franse en/of lokale profielen die misschien nog dat jaartje extra ervaring missen maar wel over de juiste attitude beschikken die perfect aansluit met de cultuur van het bedrijf.”
Om het juiste talent aan te trekken, vestigen veel Vlaamse bedrijven zich ook in de regio Moeskroen, vertelt Veronique Elskens: “Naast West-Vlaanderen is ook de regio Moeskroen in volle groei en in beide regio’s is de vraag naar tweetalig talent hoog. Onze kantoren in Charleroi en Roeselare werken daarom al jaren heel erg intensief samen om op die manier het beste talent met elkaar uit te wisselen. Steeds meer van onze kandidaten zijn bereid om over de taalgrens te gaan werken. Bovendien zijn er al heel wat Vlaamse bedrijven die een cursus Nederlands aanbieden om dat talent aan te trekken.” Daarnaast zullen West-Vlaamse bedrijven bovendien werk moeten maken van hun employer brand”, besluit Veronique Elskens: “Om zowel lokaal als Waals talent aan te trekken, zal het belangrijk zijn voor West-Vlaamse bedrijven om ook mee op de trein van employer branding te springen. Via hun bedrijfsimago kunnen ze communiceren wie ze zijn, wat ze doen en waarom het aangenaam is voor hen te werken. Zo zien we dat de succesvolste West-Vlaamse bedrijven daarom bewust een cultuur promoten die is gebaseerd op gedeelde waarden, behoeften en idealen.”