In totaal werden op de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem 30.518 bewegingen geteld. Dit betekende 8,2% meer vliegverkeer dan in 2021. Een niet onbelangrijk deel daarvan heeft betrekking op vluchten die piloten moeten scholen en/of opleiden.
Maar de directie van Kortrijk Airport doet nog een andere verheugende vaststelling. Met name zakenvluchten met privé vliegtuigen blijken het goed te doen. Met Luxaviation, dat een thuisbasis en een benijdenswaardige – zeg maar unieke – vloot mét private piloten heeft in Wevelgem, heeft de regionale luchthaven een partner van formaat in huis. Idem dito voor de Kortrijkse vestiging van het grootste Belgische zakenluchtvaartbedrijf Flying Group, die een groeiende speler is op de internationale luchthaven van Kortrijk-Wevelgem.
Met 3.184 ‘private’ bewegingen van/naar het buitenland en bijna 10.000 passagiers, werd voor het tweede jaar op rij groei opgetekend. In de praktijk is er aangroei met 14,5 procent in vergelijking met het jaar voor corona. Toeval hoeft dat allemaal niet te zijn: de infrastructuur op Kortrijk-Wevelgem werd de voorbije jaren op beduidend hoger niveau getild. Visionaire ondernemers zoals Christian Dumolin en Filip Balcaen hebben ook mee impulsen gegeven aan de ontwikkeling van de regionale luchthaven in de buurt van Kortrijk. .
Opmars van kleine jets
Kennelijk geven West-Vlaamse ondernemers er steeds meer de voorkeur aan om hun buitenlandse verplaatsingen in eigen beheer te organiseren. Ietsje duurder dan lijnvluchten maar zoveel gemakkelijker en rendabeler qua tijdsgebruik. Volgens de directie van Kortrijk Airport is het duidelijk dat de passagiersluchtvaart met kleinere jets voor pakweg 5 à 10 personen bestendig marktaandeel heeft gewonnen van de klassieke passagiersluchtvaart. “Dit komt de luchthaven, die op dit segment focust en ervoor is uitgerust volgens de nieuwste normen, goed uit”, laat Stefaan Van Eeckhoutte namens de regionale luchthaven weten.