Ragolle 3 definitief

Ragolle Rugs voelt zich kiplekker bij Britse Victoria

WAREGEM, HANNOVER - Ook het Waregemse Ragolle Rugs maakte opnieuw zijn opwachting op de beurs Domotex in Hannover. Met een nieuwe aandeelhouder (het Britse Victoria van de West-Vlaamse topondernemer Philippe Hamers) en met ook een nieuwe CEO in de persoon van de high potential Katrien Vandenbroucke, die McThree inruilde voor de buren van next door. Na een half jaar onder 'Brits bewind', wordt een positieve balans opgemaakt.   

Ragolle werd in 1950 door Alfred en Maria Ragolle opgericht. In 1985 startte de tweede generatie, Myriam Ragolle en haar man Herman Verhelst een tapijtafdeling met kwaliteiten in wol en viscose. Later volgde een uitbreiding van de collectie met vloerkleden in heatset polypropyleen en polyester. In 1999 bouwde Ragolle een nieuwe weverij, die in 2013 verder uitgebreid werd. Ragolle heeft de expansie in 2016 met nieuwe kantoren en showrooms afgerond. Herman Verhelst en Myriam Ragolle werden aan de leiding van het bedrijf opgevolgd door Katrien Vandenbroucke, de de sector door en door kent. In de thuisbasis Waregem werken om en bij de 165 mensen.

In de zomer van 2022 wist Victoria de hand te leggen op Ragolle, dat in de tapijtsector kiest voor het hogere segment. Complementair zeg maar aan wat zusterbedrijf Balta (ook onder de paraplu van Victoria) doet. “Onder de vleugels van Victoria voelen wij ons nog sterker”, aldus de nieuwe CEO Katrien Vandenbroucke. “De synergie biedt veel mogelijkheden op alle vlak, maar dan vooral achter de schermen (synergie aankoop van grondstoffen). Productmatig als qua innovatiemogelijkheden en qua positionering in de markt (sales, diensten) blijft Ragolle zijn eigen identiteit behouden, met een sterk financieel draagvlak. Zelf krijg ik als CEO de nodige armslag om de koers te blijven uitstippelen, en dat voelt goed.”

Aantrekkelijke sector voor jongeren

Katrien Vandenbroucke, afkomstig uit Koksijde en nu wonend in de Vlaamse Ardennen, wil Ragolle meer dan ooit pushen op de exportmarkten, tot Japan en Australië toe, vandaar ook de aanwezigheid op Domotex. In tientallen landen over de hele wereld wordt in principe gewerkt met lokale distributeurs.

“De concurrentie, denk aan de Turken, mag dan al scherp zijn, angst hebben we niet”, zegt Vandenbroucke. “We hebben een top product, en qua dienstverlening aan de klant zullen ze ons moeilijk kloppen. Flexibiliteit en snelheid zijn onze grootste troeven. We hebben in Waregem een bijzonder gedreven team (165 man sterk) met veel goesting. Zelf ben ik 43 en hoop ik dat onze sector aantrekkelijk genoeg blijft voor jonge mensen. Dit is een warme oproep ook naar het onderwijs om in te zetten op de mooie textielsector. “