Op Batibouw pakte Quick-Step uit met een nieuwe ‘phygital’ winkelconcept. Een Experience Store die de fysieke en digitale vloerenzoektocht naadloos in elkaar laat overvloeien, en dat konden de bezoekers op Batibouw zelf uitproberen.
De stand fungeerde als een simulatie van een echte Quick-Step Experience Store bij retailers. “Onlangs werden de eerste 5 pilootwinkels in België werden geopend,” aldus Emma Jongbloet, marketing manager Belux. “Op digitale schermen konden bezoekers met tools zoals de FloorExplorer en RoomViewer diverse kleuren en ontwerpen van vloeren verkennen. Ze konden zo de vloeren in verschillende interieurs bekijken of een foto van hun eigen ruimte uploaden, om direct te zien hoe een specifieke vloer in hun eigen omgeving zou passen. Naast de digitale schermen biedt het concept grote fysieke stalen van elke vloer, en met een simpele scan worden alle informatie en interieurfoto’s van die vloer op het grote scherm getoond. Het phygital’ winkelconcept staat zo volledig ten dienste van de klant, om hun comfort en ervaring zo sterk mogelijk te optimaliseren.”
Verduurzamen als hoofdingrediënt
Verder verduurzamen blijkt naast digitalisatie, R&D en productinnovatie een van de belangrijkste vier pijlers van de strategie van Quick-Step. Dat bleek ook een van de hoofdthema’s op de beurs Batibouw.
Het recyclageproces werd duidelijk voorgesteld met een grote glazen koker die het proces toonde en daarmee de nodige aandacht trok. Retailers ontvingen een container of bigbag om oude PVC vloeren te verzamelen. Dankzij het logistiek netwerk van Unilin garanderen ze efficiënte plaatsing en ophaling van de containers en bigbags. Samen met lokale verwerkers worden ingezamelde PVC vloeren gesorteerd, gewassen en vermalen tot grondstoffen die in de fabriek van Unilin volledig worden verwerkt tot een nieuwe vloer. Een 100% oude PVC clickvloer wordt zo een 100% nieuwe PVC clickvloer.
“En als het dan nog eens loont naar rentabiliteit, dan kan men moeilijk anders spreken dan van een win win formule”, zei Emma Jongbloet. “Eentje waar ze op middellange termijn enkel maar vruchten van zullen plukken. Zo blijven we volop inzetten op het uitrollen, introduceren en promoten van ons gelauwerde Unilin Recover Program. Een proces waarbij onder meer oude PVC vloeren volledig worden gerecycled tot een nieuwe PVC click-vloer. Unilin gaat verder dan alleen het recyclen van snijverlies. Unilin recycleert eveneens gebruikte click-PVC, en geeft PVC vloeren zo een tweede leven. Uniek is het feit dat dit niet alleen geldt geldt voor PVC-vloeren van Unilin maar ook voor alle andere PVC click- vloeren van andere merken, en dit niet enkel in België. Ondertussen werd ook al het – tot voor kort niet recycleerbare – materiaal Mdf toegevoegd aan het recovery program.
Blijven investeren in de toekomst.
Ook de R&D afdeling van Quick-Step staat niet stil. Er leeft een sterk geloof in het nieuwe Cascada-assortiment. Een volledig innoverend productgamma aan waterdichte parket.
Verder blijft Quick-Step uiteraard inzetten op maximale visibiliteit. Naast de beurzen waar ze nadrukkelijk op aanwezig blijven, wordt blijvend ingezet op sportsponsoring. In 2023 vierde het bedrijf 25 jaar wielersponsoring. Maar er is ook meer. Zo wordt de naam ook meer en meer verbonden aan televisie hit formats zoals ‘Huis gemaakt’ op VTM.
(Michaël Cambien)