De West-Vlaamse ondernemers hebben zowat het ei van Columbus gevonden: een eigen browser die consumenten helpt om te besparen. “Het gaat om een gratis tool die nog niet bestond, ook niet in het buitenland”, aldus oprichter Gunther Devisch. “De tool richt zich tot iedereen die wil besparen, maar geen tijd heeft om zelf promoties (bonnetjes) in het oog te houden. Ideaal op een moment dat de prijzen van gas, brandstof en bepaalde voedingsmiddelen maar blijven stijgen.”
Praktische tool
Via de ingebouwde zoekfunctie van de Promobrowser kan de consument met een druk op de knop door alle actuele reclamefolders en online promo’s zoeken naar zijn of haar favoriete producten. “Onze software werd gebouwd met Google Chrome-technologie”, aldus Devisch.
In de praktijk is het systeem erg gebruiksvriendelijk. Je tikt gewoon het product in waarin je geïnteresseerd bent – toiletpapier, pizza of een laptop bijvoorbeeld – en krijgt automatisch alle promoties en kortingscodes van het moment voor dat product te zien. Bovendien beschikt de browser over een ingebouwde pricewatch, die je automatisch op de hoogte brengt als de prijs van je favoriete producten gezakt is.
Gebruikers worden ook collectief beloond en delen mee in de winst van de advertentie-inkomsten.
Safety first
De Promobrowser is een veilige internetbrowser, op dezelfde manier opgebouwd zoals Google en met dezelfde functie. Daar bovenop worden alle kortingen van het moment getoond. Hoe? Je zoekt naar je favoriete webshop, winkel of product en krijgt meteen te zien of er op dat moment een korting is. In één oogopslag zal je ook de nieuwste folders kunnen inkijken. En het allerleukste eraan: hoe meer je de Promobrowser gebruikt, hoe meer je er zelf mee kan winnen. Er is ook een ingebouwde adblocker waarmee je reclame en advertenties kan weigeren.
“We digitaliseren met ons initiatief de folders en zorgen ervoor dat de papieren/fysieke folder op deze manier vervangen kan worden”, zeggen de ondernemers. “Dit heeft een grote impact op het milieu, gezien er minder papier moet geproduceerd worden. Onze doelstelling is ook steeds geweest om de mensen, onze Promojagers, prijsbewust te maken en ze te helpen besparen. Dit heeft impact op het aankoopgedrag en zorgt ervoor dat men gemiddeld 250 à 300 euro per maand kan besparen. Dit is direct te voelen in de portefeuille.”
Crowdfunding als hefboom
Voorlopig is de gratis browser van Promojagers enkel op desktop beschikbaar. “De ontwikkeling van zo’n browser kost heel veel”, aldus Gunther Devisch. “We hopen met deze crowdfunding ook een mobiele versie van de Promobrowser te maken. Ons streefdoel was het ophalen van minstens 5.000 euro voor de verdere ontwikkeling ervan. Dat bedrag werd nu al overschreden. Wie interesse heeft, kan nog tot 14 april mee inschrijven. We stellen onze Promobrowser in een eerste fase exclusief ter beschikking aan de mensen die ons sponsoren.”