Het aantal elektrisch aangestuurde wagens op onze wegen blijft maar groeien. De Volvo-groep liet dinsdag nog weten dat ze in 2030 enkel nog elektrische wagens op de markt wil brengen. Dan is het natuurlijk zaak om de oplaadmogelijkheden en de technologie uit te rollen. Vandotec uit Poperinge staat alvast paraat.
Vandotec heeft, via zijn filiaal Powerland (opgericht in 2020), een exclusiviteitscontract voor de invoer van de ultrasnelle Portugese laadpalen in het hele Benelux-gebied, alsook voor Frankrijk. Het laat zich raden: dit wordt booming business. Powerland zorgt in zijn aanbod ook voor een full service: de grondwerken, de omgevingswerken, de betonvloeren en elektriciteitswerken nodig om de palen te plaatsen, alles wordt in eigen beheer aangeboden.
Waregemnaar Benoit Goesaert, CEO van Vandotec, zei onlangs nog in Ondernemen (het ledenblad van Voka West-Vlaanderen) dat de autosector qua energiebevoorrading op een cruciaal kantelpunt in de geschiedenis is terechtgekomen. “E-mobiliteit zal meer en meer de bovenhand nemen”, aldus Goesaert die samen met vennoot Alex De Man Powerland oprichtte.
Eerste gebruikers
Marc Tometscheck is met zijn SDG Group alvast één van de grote believers en early adapters. Hij plaatste langs de Jolainstraat 44 in Sint-Denijs – op een nieuwe parking aan de voorkant van het bedrijf – zopas een supersnelle lader van 320 kW voor 2 wagens en 2 slimme wisselstroomlaadpalen van 22 kW. “De superlader van 320 kW, de snelste ter wereld, is uniek in de regio Zuid West-Vlaanderen”, aldus Marc Tometscheck die het ding in huis haalde. “Een volledig lege batterij kun je nu in 15 à 20 minuten volledig herladen. Dat is handig voor mensen die onderweg zijn en snel moeten kunnen bijtanken. West-Vlaanderen is een absolute voorloper op wereldschaal, ook in Veurne en Oostende staan dergelijke laadpalen.”
De beste prijs
De SDG Group is met zijn milieu ambities niet aan zijn proefstuk toe. Een deel van de door SDG opgewekte elektriciteit komt van zonnepanelen. Voor de rest wordt groene stroom ingekocht. De kostprijs voor een laadbeurt wordt bewust laag gehouden. Voor de snellader wordt 0,50 euro per kW gevraagd en voor het traag laden 0,35 euro. “Daarmee zijn autobestuurders alvast een stuk goedkoper bediend dan wanneer ze een lege tank diesel of benzine vol wil gooien in een klassiek tankstation”, aldus Tometscheck. “Met plaats voor 4 wagens om op te laden, zitten we nu al goed. Maar we kunnen tot 8 laadparkeerplaatsen gaan vooraan het bedrijf. Afhankelijk van het laadgedrag van de mensen in de komende maanden zullen er ofwel snelladers ofwel de tragere wisselstroomladers bijkomen. We zijn ook ons eigen wagenpark verder aan het elektrificeren. Daardoor groeit ook het aantal niet-publieke laadpalen op ons bedrijfsterrein.”
foto: Marc Tometscheck (SDG Group)