Wereldwijd neemt het vervoer van fysieke goederen toe. Het aantal vrachtwagens op de baan stijgt en er zijn meer uitlaatgassen die schadelijk zijn voor het milieu. Er is ook nog veel ruimte voor efficiëntiestijging. Heel veel vrachtwagens rijden bijvoorbeeld met lege opleggers. Of denk aan problemen veroorzaakt door onverwachte knelpunten, zoals het recente incident op het Suez-kanaal. Logistieke stromen optimaliseren zorgt dus voor ecologische én economische voordelen.
Evolutie klassieke supply chain
De basis voor duurzame goederenstromen van de toekomst is Physical Internet: een netwerk van logistieke knooppunten die goederen op de meest efficiënte manier van oorsprong naar bestemming brengt. “Vergelijk het met het versturen van een email”, legt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen, uit. “Voor de ontvanger is het niet belangrijk om te weten welk traject de boodschap afgelegd heeft. Met Physical Internet creëren we volledig verbonden en open multimodale netwerken van logistieke hubs zoals havens, luchthavens, inland terminals of distributiecentra. Al deze componenten zorgen op basis van realtime informatie voor een veilige en flexibele manier om de stroom aan goederen en informatie te verplaatsen, op te slaan, te leveren, te consumeren en te delen. Zo creëren we synchromodaal transport met duurzame en efficiënte logistieke netwerk waarbij correcte aflevering op het juiste tijdstip uiteraard nog altijd voorop staat.”
Bouwstenen Physical Internet
Voorlopig klinkt dit nog als toekomstmuziek. “Eerst moeten we kmo’s overtuigen om nog meer in te zetten op digitaliseren”, aldus nog de Bethune. “Er zijn heel wat nieuwe technologieën zoals blockchain, AI, big data, internet of things, digital twins, AR/VR die het logistieke proces naar een hoger niveau kunnen tillen en ons laten meesurfen richting logistiek 4.0. Automatisering zorgt dan weer voor een hogere tijds- en kostenefficiëntie. Ik denk aan automatische magazijnen of autonoom transport. Naast digitalisering en automatisering is er ook een grote rol weggelegd voor samenwerking. We moeten evolueren naar een open, globaal supply chain netwerken waarin alle stakeholders horizontaal en verticaal met elkaar samenwerken. Door goederenstromen te bundelen en te verplaatsen met synchromodaal transport zetten we een grote stap in de goede richting.”
West-Vlaamse bedrijven inspireren
Met de Future Logistics Hub wil POM West-Vlaanderen bedrijven informeren en inspireren. Bedrijven kunnen nu al een bezoek inplannen om de vele toepassingsmogelijkheden te ontdekken. Bezoekers leren met een serious game hoe ze hun supply chain kunnen optimaliseren en ontdekken de meerwaarde van multimodaal transport. Daarbij worden de verschillende bouwstenen getoond om tot een toekomst met Physical Internet te komen. Heel wat bedrijven zoals onder andere Agristo, Westlandia, Oesterbank, Zoutman, Seafar en Groep De Cloedt etaleren hun best practices in de hub. Om de zes maanden worden nieuwe innovatieve bedrijfscases toegevoegd.
West-Vlaanderen wil zich alvast verder ontwikkelen tot een logistieke topregio. “Met de Future Logistics Hub, die pioniert in Physical Internet, zetten we een nieuwe stap om die ambitie te verwezenlijken”, besluit Jean de Bethune.