Waelkens heeft een traditie die teruggaat tot het interbellum van de vorige eeuw. 1926 om precies te zijn. Het begon destijds allemaal met de confectie van priestergewaden. In de jaren vijftig, denk aan opdrachten voor de Wereldtentoonstelling, werd daar voor het eerst een ander product aan toegevoegd: vlaggen. Ook boorduurwerk en confectie van textiel (zoals arbeiderskledij bijvoorbeeld) kwam om de hoek loeren maar verdween vanaf de jaren zeventig, en onder Frank Waelkens, opnieuw naar de achtergrond. Voortaan zou Waelkens nog enkel geassocieerd worden met zijn vlaggen.
Brede scoop
Vandaag is onder leiding van de vierde generatie in het familiebedrijf, de scoop bijzonder breed opengezet: de productie van vlaggen behoort nog steeds tot het aanbod, maar alles wat met visuele communicatie – voor binnen of buiten – te maken heeft, past nu in het plaatje. In het ruime en aangename atelier in Oostrozebeke bewijzen de roers Waelkens dat, naast het digitale aanbod, ook maatwerk nog kan in onze contreien. “We willen geen trader zijn, maar nog altijd een producent”, zegt Benedikt Waelkens.
Geluk ervaren in een glazen huis
Typisch aan Waelkens, en aan familiebedrijven tout court, zijn de korte beslissingslijnen, de flexibiliteit in de organisatie en de warme en open band met het personeel. “De deur staat altijd open voor de medewerkers”, aldus Benedikt Waelkens. “We willen graag een glazen huis zijn waar de medewerkers via hun job ook geluk kunnen ervaren.”
De overdracht van de derde naar de vierde generatie gebeurde via een we doordacht familiecharter. David noemt zichzelf schertsend de ‘minister van buitenlandse zaken’ (marketing, sales), David staat in voor de binnenlandse zaken (personeel, administratie, organisatie). En samen buigen ze zich over financiën en de te volgen strategie. Met groei als prioriteit.
Je hoort het allemaal op een kwartiertje tijd. Benieuwd? Luister dan nu naar de eerste aflevering.
PODCAST. Family Business – Benedikt Waelkens van familiebedrijf Waelkens