Waelkens 3

Podcast familiebedrijven: Waelkens groeit mee met zijn vlaggen

OOSTROZEBEKE - De komende weken serveren wij de lezers van Made in een heerlijk toemaatje: een unieke Podcast-reeks waarin de CEO's van drie mooie familiebedrijven van bij ons, hun verhaal mogen doen. Ze hebben het voluit over de geschiedenis, over groei en strategie, over de relatie met de achterban of met de klanten en over de toekomst. Vandaag bijt Waelkens, dat schouder aan geleid wordt door de broers Benedikt en David Waelkens, de spits af. Luisteren en genieten maar, al wandelend door het bedrijf, met Benedikt Waelkens als ervaren gids. Fasten your seat belts.   

Waelkens heeft een traditie die teruggaat tot het interbellum van de vorige eeuw. 1926 om precies te zijn. Het begon destijds allemaal met de confectie van priestergewaden. In de jaren vijftig, denk aan opdrachten voor de Wereldtentoonstelling, werd daar voor het eerst een ander product aan toegevoegd: vlaggen. Ook boorduurwerk  en confectie van textiel (zoals arbeiderskledij bijvoorbeeld) kwam om de hoek loeren maar verdween vanaf de jaren zeventig, en onder Frank Waelkens, opnieuw naar de achtergrond. Voortaan zou Waelkens nog enkel geassocieerd worden met zijn vlaggen.

Brede scoop

Vandaag is onder leiding van de vierde generatie in het familiebedrijf, de  scoop bijzonder breed opengezet: de productie van vlaggen behoort nog steeds tot het aanbod, maar alles wat met visuele communicatie – voor binnen of buiten – te maken heeft, past nu in het plaatje. In het ruime en aangename atelier in Oostrozebeke bewijzen de roers Waelkens dat, naast het digitale aanbod, ook maatwerk nog kan in onze contreien. “We willen geen trader zijn, maar nog altijd een producent”, zegt Benedikt Waelkens.

Geluk ervaren in een glazen huis

Typisch aan Waelkens, en aan familiebedrijven tout court, zijn de korte beslissingslijnen, de flexibiliteit in de organisatie en de warme en open band met het personeel. “De deur staat altijd open voor de medewerkers”, aldus Benedikt Waelkens. “We willen graag een glazen huis zijn waar de medewerkers via hun job ook geluk kunnen ervaren.”

De overdracht van de derde naar de vierde generatie gebeurde via een we doordacht familiecharter. David noemt zichzelf schertsend de ‘minister van buitenlandse zaken’ (marketing, sales), David staat in voor de binnenlandse zaken (personeel, administratie, organisatie). En samen buigen ze zich over financiën en de te volgen strategie. Met groei als prioriteit.

Je hoort het allemaal op een kwartiertje tijd. Benieuwd? Luister dan nu naar de eerste aflevering.

PODCAST. Family Business – Benedikt Waelkens van familiebedrijf Waelkens