veran podcast beste cover

Podcast familiebedrijven: Familie Ostyn bouwt Veranclassic uit tot een ‘evergreen’ in de sector van veranda’s, tuinhuizen en poolhouses

DOTTENIJS - De West-Vlaamse familie Ostyn - vader Yvan en zonen Thomas en Laurenz - timmert volgend jaar net dertig jaar aan de weg. Veranclassic begon als een eenmanszaak voor tuinhuizen en veranda's, en groeide op drie decennia uit tot een referentiebedrijf in het aanbieden van veranda's, tuinhuizen en poolhouses. Het 'staycation-effect' heeft de groei enkel maar versneld. Typisch ook voor Veranclassic: een drievoudige geografische strategie met business in zowel West-Vlaanderen, Wallonië als Noord-Frankrijk. Yvan en Thomas Ostyn lichten hun bedrijf integraal door in de podcast 'familiebedrijven'. Welkom.     

Yvan Ostyn herinnert zich de startdatum van zijn bedrijf alsof het gisteren was: 14 januari 1992. “Een dag om nooit meer te vergeten”, aldus vader Yvan Ostyn. “Als je de grote stap zet naar zelfstandig ondernemen, betekent dat wel wat.”

Het begon allemaal met een klein atelier in Moeskroen, waar klanten langs konden komen om hun veranda of tuinhuisje te bestellen. Aanvankelijk werd unilateraal gemikt op de Franstalige markt. Pas de laatste tien jaar werd ook de blik naar Vlaanderen gericht, en met succes.

De ondernemer én marketeer in Yvan Ostyn had ook snel door dat klanten dit product wilden ‘voelen’ en ‘ruiken’. En dus bouwde hij in 1994 de eerste overdekte showroom van het land. “Dat was toen du jamais vu in onze sector”, aldus de stichter van het bedrijf. “Het succes bleef niet uit en al snel werd die showroom te klein. Goed tien jaar terug hebben we daarom onze activiteiten en onze site verlegd naar Dottenijs, op pakweg honderd meter van de Vlaams-Waalse taalgrens. Daar hebben we nu de grootste showroom van het land. Het is voor potentiële klanten een bezienswaardigheid op zich. Ca vaut le détour.

Met dank aan…corona

Veranclassic biedt zijn tuinhuizen, veranda’s en poolhouses aan in hout of aluminium, of in een combinatie, en dat laatste maakt Veran eerder uniek. Ook uniek is de strategie van verticale integratie: van het eerste ontwerp en het uittekenen over de aankoop van grondstoffen en de assemblage tot de definitieve installatie en oplevering, alles gebeurt in eigen huis en met inzet van professionele teams en een grotendeels computer aangestuurd atelier. “Met dank aan corona hebben we de voorbije twee jaar vastgesteld dat de belangstelling vanuit de markt enkel maar is toegenomen, zeg maar het staycation-effect”, aldus Yvan Ostyn.

De beste marketing

Vader Yvan zag de voorbije jaren ook met voldoening vast dat zijn zonen interesse toonden in het familiebedrijf. Vijf jaar terug kwam Thomas de zaken beleidsmatig mee aansturen, vorig jaar deed Laurens zijn intrede binnen het salesteam. “Een droom die uitkomt”, zegt de vader.

Binnen het familiebedrijf gelden een aantal vaste axioma’s. Zo zijn de zorg voor de medewerkers en de zorg voor de klant absolute prioriteiten. “De best mogelijke marketing gebeurt in mijn ogen nog altijd via een referentieklant”, laat Thomas Ostyn zich ontvallen. “We streven dan ook enkel naar honderd procent tevredenheid. Voor minder gaan we niet.”

De podcast kan je beluisteren via https://www.made-in.be/podcast/podcast-family-business-yvan-thomas-en-laurens-ostyn-van-veranclassic/

foto: Yvan en Thomas Ostyn