Delfosse Michel podcast 21 schitterende foto

Podcast Bel & Bo: hoe Michel Delfosse doorgroeide van één winkel naar honderd winkels.

DEERLIJK - Op twaalf jaar tijd is de West-Vlaamse retailketen Bel & Bo uitgegroeid tot een begrip. CEO Michel Delfosse begon met een nieuw concept en met één winkel, vandaag zijn er dat net geen honderd. In de nieuwe podcast vertelt Michel Delfosse u alles over de werking van zijn familiebedrijf: van ontwerp tot product, van logistiek tot commerciële aanpak, van management tot marketing aanpak. Kortom: alles wat u al lang wilde weten over Bel & Bo, en misschien nooit durfde te vragen. Een kwartiertje heerlijke inkijk.     

De familie Delfosse is gepokt en gemazeld in het textiel. Michel Delfosse zegt dat hij kikt op textiel en mode. “Iets anders doen zou nooit mijn interesse wegdragen”, zegt de CEO die als kind al met zijn moeder mee ging winkelen, op zoek naar dat nieuwste kleedje, jurkje of mantelpakje.  Vader André Delfosse bouwde in Deerlijk een textielatelier uit waar op een gegeven ogenblik tot 600 stiksters werkten. De tijd dat het nog kon, want de oplopende loonkost heeft omzeggens alle productie in eigen land van de kaart geveegd, en doen verhuizen naar goedkope loonlanden.

Niet getreurd moet Michel Delfosse gedacht hebben. Als productie niet meer kan, dan gooien we ons maar op distributie. Eerst met de goedkope winkelketen Promo 800, maar al snel schakelde hij een versnelling hoger met Bel & Bo. Vandaag werken er voor zijn groep opnieuw meer dan 600 mensen, net als in de tijd van vader. Top toch: de geschiedenis opnieuw schrijven, maar dan anders. De honderd procent West-Vlaamse maar over heel België uitgezwermde keten telt net geen 100 winkels (96).

Troeven van eigen bodem

“Onze sterkte ligt op meerdere vlakken”, aldus Michel Delfosse in de Podcast. “We brengen kledij op de markt die door onze stylisten (7) ontworpen wordt op de tekentafel in Deerlijk en dat zorgt er voor dat we perfect aanvoelen wat de Belgische klant (zowel mannen als vrouwen en kinderen) wil dragen. De productie gebeurt elders (zeg maar het Verre Oosten), maar al de rest gebeurt in eigen beheer: een bijzonder strikte kwaliteitscontrole bijvoorbeeld, maar ook de hele logistieke keten wordt door ons eigen team in goede banen geleid. Een ingenieus en meer en meer digitaal aangestuurd distributieplatform in Deerlijk zorgt voor een minitieuse dispatching van alle goederen naar onze winkels.”

Over e-commerce maakt Delfosse zich geen al te grote zorgen. “We hebben een tweesporenbeleid”, zegt de super enthousiaste CEO van Bel & Bo.”Klanten kunnen zowel online als offline kopen, aan dezelfde prijs en hetzelfde aanbod. Als u mij vraagt waar onze sterkte ligt, dan verwijs ik graag naar onze bottom line: kwaliteit voor de juiste prijs en voor allen.”

Manager op handen

Michel Delfosse is het type manager dat door zijn achterban op handen wordt gedragen. Medewerkers, zoals Marc die al sinds 2002 werkt voor de winkelketen, bevestigen dat ook in de podcast. En waaraan die populariteit te danken is? “Ik stuur de zaken altijd aan van tussen mijn mensen”, zegt de CEO van Bel & Bo. “Het directe contact en open dialoog, directe lijnen zeg maar, daar draait het om in mijn aanpak. Geen ivoren toren. Ik denk dat ik zo het best mijn mensen kan motiveren. Voor de rest proberen we met zij allen zoveel mogelijk fun of leute te beleven. We laten al eens een frietkot aanrukken om de hongerige magen te vullen, of we gaan met ons team ook al eens op stap om een of ander event, liefst in de culturele sector, te bezoeken. En daarna wat bijpraten bij een glas.”

Podcast link: https://www.made-in.be/podcast/podcast-family-business-michel-delfosse-van-belbo/