P&O Ferries verdubbelt zijn capaciteit in Zeebrugge. Dit gebeurt dankzij de officiële opening, deze week, van de “Westerhoofd Terminal”, een uitbreiding van de bestaande terminal. De uitbreiding komt er als antwoord op de steeds groeiende vraag van exporteurs van op het continent naar het Verenigd Koninkrijk. Vanuit de hub in Zeebrugge biedt P&O Ferries enerzijds diensten aan over de Noordzee naar Tilbury, Hull en Teesport en anderzijds is het bedrijf operator van spoordiensten die vanuit Centraal en Oost-Europa de West-Vlaamse kusthaven bereiken. De bestaande terminal krijgt er 14 hectare bij, inclusief een nieuwe aanlegplaats en een significant verbeterde spoorinfrastructuur. De totale capaciteit van de terminal bereikt na de uitbreiding 700.000 units per jaar, zowat de helft meer als voordien. Helen Deeble, CEO P&O Ferries, toonde zich uiterst tevreden: “De Britse economie blijft groeien,” aldus Deeble. “Daarom hebben we geïnvesteerd in onze terminal in Zeebrugge, omdat we erin vertrouwen dat we een one stop transportoplossing kunnen voorzien voor bedrijven die exporteren naar het VK.”
Behalve de extra capaciteit op de schepen, zet P&O door de uitbreiding meer in op de spoorunits die bestemd zijn voor het Zeebrugse hinterland. Bovendien legt het bedrijf de focus op het creëren van nieuwe partnerships zoals ze er nu een hebben met de rederij Swedish Orient Line. Deze samenwerking linkt de hub in Zeebrugge met Göteborg, waardoor het voor de markt mogelijk is om cargo vanuit Göteborg via één boeking te verschepen naar de Britse markt. “Als havenbestuur is het onze ambitie om de havenklanten ruimte te geven om te groeien en nieuwe opportuniteiten te creëren,” zegt Joachim Coens, de voorman van de haven van Zeebrugge. “P&O Ferries is een sterke partner. Vooral de focus die P&O Ferries legt op het creëren van intermodale commerciële oplossingen tussen het water en het spoor, is bijzonder waardevol en een groeifactor voor de zeehaven.” (KC)