CHICAGO, BRUGGE – Showpad, het verkoopplatform voor de moderne verkoper, heeft 70 miljoen dollar vers kapitaal opgehaald in een nieuwe financieringsronde. Het technologiebedrijf wist in totaal al 188 miljoen dollar venture capital aan te trekken. De nieuwste ronde werd geleid door Dawn Capital en Insight Venture Partners waarbij ook de andere bestaande investeerders (Hummingbird Ventures en Korelya Capital) participeren. Silicon Valley Bank zorgt voor een bijkomende schuldfinanciering. Deze investering moet de verdere wereldwijde groei ondersteunen en nieuwe productontwikkelingen en -innovaties van Showpad voeden. Showpad is het bedrijf van Bruggeling Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere die zich tot doel hebben gesteld asap de kaap van de 100 miljoen euro recurrente omzet te ronden.
Van Jacques Brel is het gezegde bekend: “Dans la vie, il n’y a que une chose qui compte: il faut réaliser ses rêves.” Dat is exact wat Bruggeling Pieterjan Bouten doet met zijn droombaby Showpad. Opgericht in 2011 samen met zijn vennoot Louis Jonckheere, en nu al een wereldspeler. Showpad is vandaag de grootste sales enablement (faciliteren van verkoop) speler en heeft wereldwijd meer dan 1.200 klanten in talrijke sectoren, waaronder productie, gezondheidszorg, technologie en financiële dienstverlening. Grote namen van klanten zijn onder meer Coca-Cola, DHL, Goodyear, TVH, BNP Paribas Fortis, Unilin, Johnson & Johnson, Roche of General Electric.
Met een jaarlijkse groei van meer dan 90 procent staat de snelle expansie van het bedrijf synoniem voor een geslaagde scale up, hoewel het bedrijf ook nog altijd verlieslatend is. “De groei die we in het afgelopen jaar hebben gezien, toont aan dat sales enablement oplossingen tegenwoordig een must-have zijn voor B2B-bedrijven”, zegt CEO Pieterjan Bouten. “Bedrijven die Showpad gebruiken zien een sterke toename in de productiviteit van hun commerciële teams en leveren hun klanten een veel betere verkoopervaring.”
Nieuwe rekruteringsronde
Showpad heeft wereldwijd ondertussen meer dan 400 werknemers en plant dit jaar meer dan 200 nieuwe mensen aan te werven waarvan de helft in Europa. Frankrijk krijgt daarbij een stipnotering. De Belgische zetel bevindt zich in Gent. De nieuwe kapitaalinjectie betekent voor Showpad een nieuw hoofdstuk in de geografische uitbreiding van het bedrijf, met nu meer focus op de Europese markt die Showpad sinds zijn oprichting in 2011 domineert. Ook in de Verenigde Staten, waar het bedrijf vorig jaar 150% groeide, zal Showpad agressief blijven investeren.
Naast het hoofdkantoor te Gent en een bijkantoor in Brussel heeft Showpad steunpunten in Londen, München, Polen, Chicago, San Francisco en Portland. Nu bedrijven hun investeringen in sales enablement opvoeren, wil Pieterjan Bouten Showpad nog sterker maken als marktleider en het platform verder blijven ontwikkelen. In 2018 nam Showpad twee technologiebedrijven over: LearnCore , trainingssoftware voor verkopers, en het meeting intelligence-platform Voicefox . Showpad heeft zo naar eigen zeggen het meest flexibele en complete platform voor sales enablement.