Huyzentruyt Piet 23

Piet Huyzentruyt komt met eigen Zuid-Afrikaanse wijnen op de markt

WAREGEM - Voor het eerst in zo’n tien jaar tijd, lanceert Piet Huyzentruyt (60) nog eens een nieuw product. Vanaf 24 februari koop je bij Aldi zijn eigen Zuid-Afrikaanse wijnen. “Ik wou al langer iets doen met wijn”, zegt de chef in Het Nieuwsblad. “Nu ‘SOS Piet’ opnieuw op tv komt, is dat het ideale moment. Zowel de witte als rode stelde ik zelf samen met een vriend, het zijn geen bestaande flessen waar ik een etiketje van Piet op plakte.”

Hij heeft al eens een wijngaard aangeplant, zo’n twintig jaar geleden, in de buurt van zijn restaurant Likoké in de Franse Ardèche. Maar zelf kwam Piet Huyzentruyt er niet toe om wijn te maken. Zijn zoon Cyriel doet het intussen wel, maar het aantal flessen is beperkt én enkel bestemd voor het restaurant. In zijn nieuwe thuis in Zuid-Afrika heeft Piet nu wél werk gemaakt van zijn wens om een eigen wijn te hebben. En de tv-kok pakt het meteen groots aan: Aldi bestelde van de witte en de rode Piet’se’wyn telkens 20.000 flessen, zo leert het artikel in Het Nieuwsblad. “Ik ken hier al even een wijnboer, Alée Bleue, met een groot domein, wat je toch wel nodig hebt om een supermarktketen te kunnen bevoorraden”, zegt Piet aan de krant. “In het verleden zei ik hem al vaker dat als ik ooit een eigen wijn zou maken, dat met hem moest zijn.”

Proeven, proeven, proeven

7,99 euro kost een fles. “Geef toe, in het West-Vlaams gezegd, kun je voor dat geld toch niet gekloot zijn?”, luidt de commentaar van SOS Piet. “Het is een lekkere wijn. De witte is perfect als aperitief of bij vis, de rode past zeer goed bij vlees- en wildgerechten.”

Vanwaar hij de kennis haalde om wijn te maken? “Een wijnboer ben ik zeker niet”, geeft PH toe in Het Nieuwsblad. “Toen ik ooit in Frankrijk mijn wijngaard aanlegde, was ik vooral aan het puffen, en besefte ik hoeveel werk er kruipt in elk slokje wijn. Maar ik ben een wijndrinker en er één ontwerpen is hetzelfde als een gerecht maken: proeven, proeven en nog eens proeven. Tot alles in evenwicht is. Iedereen heeft sowieso een eigen smaak, dat weet ik. Maar dit is hoe ik een witte wijn op basis van chenin blanc en een rode op basis van de pinotagedruif zie. Dit is wat ík graag drink.”

Van alles en nog wat

Voorlopig gaat het wel om een eenmalig aanbod. “One shot”, zegt Piet Huyzentruyt. “Raken ze in enkele weken niet verkocht en blijven ze liggen, dan zal het inderdaad eenmalig blijven. Maar zijn ze na drie dagen allemaal de deur uit, dan weet je wel dat de kans bestaat dat er een vervolg aan gebreid wordt. Ik hoop het. Ik heb intussen namelijk ook al een rosé klaar. Het zou zeer fijn zijn mocht die ook tot in België raken.”

En niet alleen zijn wijn zorgt voor een comeback van Piet in de winkelrekken. Ook de potten en pannen in samenwerking met BergHOFF zijn terug. De ondernemer in Piet Huyzentruyt heeft altijd een neus gehad voor ‘commerce’. In 2002 bracht Piet zijn eerste producten op de markt: kruiden van ‘Lekker Thuis’. Daarna volgde er nog veel meer, waardoor op een gegeven moment liefst 138 verschillende Piet-producten in de winkels lagen. Van boeken en keukenhanddoeken over wafelijzers, sapcentrifuges, pannenlappen, een vergiet, messen, lepels, spatels, diepvriesdesserts, een compleet servies, tot een ‘hapklare snacklijn’ in de supermarkt. “Ons businessmodel was vrij simpel: wie Piet wilde, kon Piet krijgen”, schrijft hij daarover in zijn biografie Piet ongezouten. “Zolang ik tevreden was over de prijs-kwaliteitverhouding van het product en er portretrechten en een vast percentage op de verkoop werden betaald.”

Na verloop van tijd verdwenen de meeste producten wel uit de rekken, enkel de bouillon en kruidenmixen zijn altijd blijven bestaan en blijven volgens Piet ook goed verkopen.

foto: Het Nieuwsblad (Mediahuis)/VTM