“Toen Rafael Vignoli bij ons kwam aankloppen (2017) had hij ook al andere internationale pianobouwers gecontacteerd, maar zonder succes”, aldus Chris Maene. “Wij namen de handschoen wél op. De drie eerste exemplaren (waarvan er twee bestemd zijn voor Vignoli zelf), werden inmiddels in onze ateliers volledig afgewerkt en zijn klaar voor gebruik. We zetten met dit instrument een nieuwe norm in een traditionele sector als de pianobouw.”
Innovatief huzarestukje
Chris Maene en mede ontwerper Henk Swinnen noemen de realisatie een innovatief huzarenstukje, vooral dan vanuit technisch oogpunt. “Nooit eerder volgde de curve van een piano integraal en consequent het klavier”, zeggen de pianobouwers. “Vanuit design oogpunt en ergonomie gaat het om hoogstaande innovatie en een wereldprimeur. Piano’s Maene is altijd een voorloper geweest als het om innovatie gaat en dat bewijzen we met dit project – waarbij de vorm de functie volgt en niet omgekeerd – meer dan ooit. Uitzonderlijk is ook de manier waarop een en ander tot stand kwam. Vignoli vloog meermaals vanuit New York naar Brussel, om in Ruiselede voor enkele uren mee te denken over het door hem gewenste concept. Hij maakte ook de eerste schetsen en kwam als muziekliefhebber in hart en nieren ook met vragen die tot nieuwe inzichten hebben geleid. Zo ontstond een groot gevoel van kruisbestuiving en osmose. Wij realiseerden zijn ultieme droom en de ultieme magie.”
State-of-the art
In totaal heeft Piano’s Maene, met een team van veertien medewerkers, om en bij de acht maanden onder de radar gewerkt om alles op punt te stellen. Experts van de universiteit van het Duitse Freiburg hielpen ook mee schrijven aan het verhaal. De nieuwe vleugelpiano werd afgewerkt volgens het state-of- the-art principe: met de allerbeste houtmaterialen in combinatie met betere kunststofonderdelen. Chris Maene is overtuigd dat er voor zijn nieuwste ‘hartendief’ ook een commercieel potentieel schuilt, al zal dat tijd vergen.
Het is de bedoeling om het nieuwe pronkstuk – prijskaartje 250.000 euro – ook aan de wereld te tonen, en dit via een handvol concerten in enkel Europese wereldsteden zoals Berlijn, Londen Parijs of Amsterdam. Gezien de uitzonderlijke status van het nieuwe muziekinstrument, werd de wereldbefaamde pianovirtuoos Daniel Barenboim gevraagd om een aantal hoogstaande concerten te verzorgen met de nieuwste piano, waarop de namen van de bedenker (Vignoli) en de realisator (Chris Maene) zij aan zij staan gekerfd staan in gouden letters.