Leyssens caravan

Philippe Leyssens zorgt voor een unieke primeur in het medialandschap

MOORSELE - Hoe creatiever en innovatiever, hoe beter, moet Philippe Leyssens gedacht hebben. Hij gaat zelfstandig door het leven als beroepsfotograaf en als erkend cameraman, onder meer voor WTV-Focus.  Dat blijft hij ook maar hij verlegt zijn eigen grenzen en die van de media op een erg spectaculaire en vooral ook originele manier. In Nederland kocht hij zich een oude caravan, installeerde er een volwaardige montagecel in, en biedt al wie dat vraagt -in de eerste plaats de bedrijfswereld- nu een all in one aanbod: professionele opnames of bedrijfsfilms die de dag zelf ook in een eindproduct wordt gegoten in de caravan die voor de deur staat geparkeerd. Faut le faire. Philippe Leyssens bewijst daarmee nog eens het axioma: West-Vlaams ondernemerschap kent geen grenzen als het over out-of-the-box actie gaat.      

Crisissen zijn uitdagingen, luidde de stellig van de bekende André Leysen in de jaren tachtig. Het is exact deze handschoen die Philippe Leyssens nu ook opneemt. Hij ging niet over één nacht ijs. “Het idee is gebaseerd op een aantal vaststellingen”, aldus Leyssens. “Er worden steeds meer en meer boodschappen gedeeld op sociale netwerken en er is ook steeds meer behoefte aan een goed gemaakt filmpje omdat dit meer likes krijgt. Voor een goede videoclip heb je goed camerawerk, goede klank en een mooie montage nodig. Maar het moet snel gaan en mag niet te duur worden, anders schakelt de klant toch over naar eenvoudige smartphonebeelden. Als ik dus met eenvoudige middelen op korte tijd een goed betaalbaar filmpje kan aanbieden aan de doorsnee zelfstandige of aan een bedrijf, dan moet daar muziek inzitten.”

Caravan met een geschiedenis

Philippe Leyssens past in wezen een eenvoudig maar efficiënt principe toe, dat ook in de boekjes over ondernemerschap sterk aanbevolen wordt: als Mozes niet naar de berg kan komen, dan kan de berg misschien naar Mozes komen. “Filmen is mijn vak, monteren ook, en dus bied ik een basisfilmpje aan op basis van twee uur filmen en twee uur monteren. Aan een prijs die amper duurder is dan een advertentie in de krant. Ter plaatse monteren is een must, maar ik kan moeilijk in de weg gaan zitten bij de klanten. De kleine caravan biedt de oplossing.”

Leyssens kocht de oldtimer caravan uit 1968 aan in Nederland. “De verkoopster op marktplaats zei dat ik te laat was en dat ze net toegezegd was aan een andere klant”, zegt hij. “Maar toen ze mijn plannen hoorde, vond ze dat het karretje waar ze haar hart aan geschonken had, een veel nobeler toekomst stond te wachten in mijn handen, en maakte ze de vorige koper ontevreden en verkocht ze de caravan aan mij. Aldus haalden we het hebbeding op in ’s Hertogenbosch. Ik pimpte het voertuig nog wat op in deze coronatijd en het werd  tegelijk ook een leuke eyecatcher om eventueel foto’s mee te maken.”

Concept met meerwaarde

De eerste opdrachten werden inmiddels al gerealiseerd en het concept lijkt aan te slaan. Een filmpje bij een apothekerszaak, de opening van een bistro in opdracht van een interieurbedrijf en een bedrijfsfilm. “Ik  ga ter plaatse, parkeer de caravan voor de deur of op de oprit of zelfs binnen in een bedrijf, en we gaan aan de slag”, vertelt Leyssens. “Al wat ik nodig heb is stroom. Telkens was het filmpje dezelfde dag klaar en de klant kwam op geregelde tijdstippen vol enthousiasme de montage bekijken en bijsturen.”