Lapauw China ambassadeur

Philippe D’heygere (Lapauw International) laat zijn optimisme niet varen

KORTRIJK – Het zijn moeilijke, zelfs zware tijden, maar alles komt goed. Dat is kort gezegd de boodschap die Philippe D’heygere (Lapauw International) de wereld instuurt na zes maanden ‘virusconjunctuur’. Lapauw International, met thuisbasis Heule nabij Kortrijk, is wereldwijd (twee derden Europa, één derde rest van de wereld) actief als producent van industriële was-, strijk- en plooimachines van het betere soort. Klanten zijn vijfsterrenhotels, ziekenhuizen en industriële wasserijen.

Philippe D’heygere steekt het niet onder stoelen of banken dat er een aanzienlijke omzetdaling te verwachten is. Van 20 naar 12 miljoen euro behoort tot de mogelijkheden, zegt hij in de krant De Tijd. Dat is ongeveer het cijfer van toen hij het bedrijf overnam in 2010. Philippe D’heygere schrijft de huidige terugval vooral toe aan een gebrek een orders vanuit de horecasector. In de thuisbasis Heule, waar 85 mensen werken, werd een groot deel van het personeel op tijdelijke werkloosheid gezet.

De CEO van Lapauw International ergert zich naar eigen zeggen dood aan de hier door de overheid opgelegde maatregelen -denk aan de lockdown- die een halve economie laten kapotgaan. Ook de mondmaskerplicht kan op weinig begrip rekenen. Maar D’heygere blijft spijts alles een voorvechter van het ondernemerschap, en dat veronderstelt dat hij zich weerbaar en optimistisch toont. “Het komt goed”, zegt hij. “Ons orderboek is opnieuw aan het groeien. Frankrijk gaat zelfs opvallend goed, en ook Zuid-Afrika en Australië laten zich niet onbetuigd. Het zorgt ervoor dat we de fabriek opnieuw partieel konden heropstarten.”