Wie heeft nog een oude typmachine gebruikt? Wie heeft nog naar muziek geluisterd via een toen revolutionaire walkman? Peter Hinssen zette zijn toehoorders meteen voor de harde waarheid: wat vroeger hip was, is vandaag volledig dépassé. De veranderingen gaan zo snel dat vandaag al gisteren kon wezen. Hinssen dweept nog altijd met een boek (Being digital van Nicholas Negroponte) dat 25 jaar terug op de markt kwam. Daarin stond te lezen dat je twee soorten bedrijven hebt: de bits-bedrijven en de atoombedrijven (daaronder verstaan de klassieke industriële bedrijven). Finaal wordt elk bedrijf, ook het klassieke bedrijf dus, een bits-bedrijf, of men dat nu wil of niet.
Logisch proces
Peter Hinssen noemde zichzelf een onvoorwaardelijke believer van technologie. Een fan zelfs want hij verzamelde in de loop der jaren zowaar een vrij volledige reeks Apple-computers, in een oude kerk in Maalter. Daar kan elkeen met eigen ogen vaststellen dat wat gisteren in was, vandaag totaal out is.
“Het klinkt logisch maar de technologie overheerst alles en iedereen, en veel meer dan we beseffen”, zei Hinssen. “Facebook, Twitter, You Tube en wat al niet meer, het duikt overal op en iedereen maakt er gebruik van. We zijn haast nooit meer offline. Studies hebben aangetoond dat jongeren gemiddeld minstens 95 minuten per dag aan TikTok besteden. De vier meest geconsulteerde apps ter wereld zijn allen afkomstig uit China. Dat gaat zo ver dat zelfs de VS dit als een bedreiging zien voor de nationale veiligheid, stel u voor.”
Acceleratie door pandemie
De technologie mag dan al langer dan van vandaag ons leven beheersen, toch kreeg het fenomeen nog een boost tijdens de pandemie, toen iedereen thuis was en aangewezen bleek op technologische hulpmiddelen. “Thuis bestempelden mijn kinderen mij als een goede vader, als de wifi goed werkte”, knipoogde Hinssen.
De grote vraag die hem en finaal ook de hele gemeenschap bezig houdt is deze: what’s next? “Eén zaak staat vast, alles evolueert sneller en sneller en het is zaak van mee te zijn, wil men de trein niet missen”, aldus Hinssen. “Blockchain, metaverse, virtual reality, artificiële intelligentie: voor de ene is dat waw! en voor de anderen is dat oei!. Je kan er twijfels bij hebben, maar ze zullen bepalend zijn, ook in het bedrijfsleven. Daar is ook een goede reden voor: waar de oudere generatie eerder afwachtend reageert, omarmen jongeren al die evoluties en finaal bepalen zij grotendeels de toekomst. Wie denkt dat een gsm-gesprekje naar een ander persoon nog normaal is, vertel ik graag dit. Ik vroeg mijn opgroeiende zoon waarom hij nooit zijn telefoon opneemt als ik hem bel. Dat is niet meer van deze tijd, luidde zijn antwoord, er zijn andere kanalen om te communiceren. Idem dito met mailverkeer. Voor veel jongeren is dat dépassé.”
Sneller en sneller
Hinssen ziet ook meer en meer een technologische Koude Oorlog opduiken tussen de grote machtsblokken op deze aardbol. Zoals hij ook vaststelt dat grote bedrijven zoals Amazon bijvoorbeeld, ook totaal andere zaken gaan doen buiten hun corebusiness, maar altijd door technologie gedreven.
Die technologie loopt ook sneller en sneller en ze zorgt ook voor financiële meerwaarde. “Tijdens de pandemie had Zoom, als het ware vanuit het niets, plots een grotere intrinsieke waarde dan de zeven grootste luchtvaartmaatschappijen samen”, wist Hinssen nog te vertellen. “Ondernemers anticiperen best op al dat disruptieve gedoe, voor het te laat is. De key daarbij zal zijn de data en de algoritmes waarover bedrijven sowieso beschikken, haarfijn te analyseren en er iets nuttigs mee te doen.”
Hinssen besloot: “De tijden waren nog nooit zo spannend als nu. Sinds de computer Deep Blue ene Kasparov wist te verslaan op het schaakbord, is niets meer onmogelijk of niets meer ondenkbaar.” De uitdaging voor ondernemers heet dus: be prepared.