De eerste volwaardige wintereditie van Filmfestival Oostende (FFO) overtrof alle verwachtingen. Met meer dan 48.000 bezoekers werd het de meest succesvolle jaargang ooit. Vooraf was gemikt op een toeloop van 30.000 tot 35.000 bioscoopgangers.
Negen dagen lang was Oostende het epicentrum van film, serie en alles errond. Met een focus op talent van eigen bodem, 127 films, 7 series en 70 avant-premières mocht FFO meer dan 150 (inter)nationale gasten ontvangen en zijn status van cultureel bedrijf helemaal waar maken. Het tiendaagse event rekent met een budget dat ruim 1 miljoen euro overschrijdt.
Grenzeloos netwerken
Merkwaardig is dat Peter Craeymeersch ook in de rand van het FFO veel ondernemerschap in beweging weet te zetten. Filmfestival Oostende is zo uitgegroeid tot een place to be voor onversneden ondernemerschap rond alles wat van dichtbij of van ver met film heeft te maken. Een aantal voorbeelden toont dat overduidelijk aan. Zo was Oostende onder meer het middelpunt van de Vlaamse internetgemeenschap. De Jamies, de Vlaamse online video awards, verwelkomden de bekendste online contentmakers, heel wat BV’s, opkomend talent én hun fans.
Bovendien lanceerde Filmfestival Oostende ook het concept ‘Grenzenloos Netwerken’, een nieuw platform voor Nederlandse en Vlaamse film- en televisiemakers, producers en vertegenwoordigers van omroepen en streamers, met de steun van Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding Benjamin Dalle. Een eerste deel bestond uit debatten over het productieproces vanuit twee perspectieven: het juridische en financiële kader en het standpunt rond casting en scenario. Een tweede initiatief was de wereldpremière van near-fiction reeks ‘Arcadia’ op vrijdag 3 februari. De serie is de eerste volwaardige coproductie tussen VRT en de Nederlandse openbare omroep NPO – met de steun van de Duitse omroep ARD en het Vlaamse Audiovisueel Fonds (VAF). Na Filmfestival Oostende volgt alvast een tweede ontmoeting in het najaar, tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht.