OOSTKAMP – Defaitisme helpt ons niet vooruit zolang het onding zijn werk doet. Peter Callant van de gelijknamige verzekeringsmaatschappij laat in deze eerder sombere tijden zijn licht schijnen op de crisis. “Er zijn ook positieve aspecten aan corona”, aldus Callant.
Volgens Peter Callant, CEO van Callant Verzekeringen & Financieel Advies, kan deze crisis op termijn een leerrijke ervaring zijn die ons helpt om als bedrijf bewuster te gaan kiezen voor telewerk. “Zo kunnen we misschien zelfs het fileprobleem voor een stuk oplossen, burn-out op de werkvloer terugdringen en een betere work-life balance bieden aan werknemers”, aldus Callant. “De geschiedenis leert ons dat crisissen niet alleen verandering brengen, maar ook kansen bieden om beter te doen dan voorheen.”
In het kader van fitte en gezonde medewerkers die zorgen voor meer klanttevredenheid en een optimale work-life balance, werd telewerk bij Callant al in 2018 uitgerold. “Door het verder uitbreken van het coronavirus beslisten we om vanaf maandag 65% van onze werknemers te laten telewerken. Vanaf woensdag verwachten we dat 90% van onze werknemers thuis aan het werk zal zijn om onze klanten in deze moeilijke periode verder te blijven ontzorgen en de dienstverlening zo gehandhaafd blijft.”
Telewerk policy
Volgens Peter Callant is het belangrijk dat werkgevers niet ondoordacht te werk gaan en ervoor zorgen dat ze goed geïnformeerd zijn van alle do’s en don’ts die gelden bij telewerk. Want wat bijvoorbeeld met betrekking tot de dekking van arbeidsongevallen? Wat als een werknemer thuis een ongeval heeft? “Alle werkgevers hebben veel vragen hieromtrent”, zegt Callant die pleit voor duidelijkheid, ook in overleg met de huisverzekeraar. “Als principe geldt dat er geen wettelijk verschil meer is tussen een klassiek arbeidsongeval – op de werkplaats zelf of op de weg van en naar het werk – en een arbeidsongeval waarbij een telewerker betrokken is.”
Onder het motto, ‘beter voorkomen dan genezen’, en ‘goede afspraken maken goede vrienden’, is het belangrijk dat de werkgever een document opstelt met daarin enkele duidelijke afspraken. “Een telewerk policy opstellen met een goed afgelijnd kader kan helpen”, zegt Callant. “Op deze manier kan een bedrijf in tijden van coronavirus verder operationeel blijven en zijn werknemers tijdens telewerken goed beschermd én verzekerd in geval er iets misloopt. Onder het motto, ‘beter voorkomen dan genezen’, en ‘goede afspraken maken goede vrienden’, is het belangrijk dat de werkgever een document opstelt met daarin enkele duidelijke afspraken.”