Arlu opening

Paul Renson opent officieel zijn indrukwekkende deurenfabriek Arlu in Ardooie

ARDOOIE - In aanwezigheid van de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé, heeft Paul Renson officieel het lint geknipt van zijn nieuwste paradepaardje Arlu. Het bedrijf - inmiddels een opvallende en ruim honderd meter lange 'landmark' langs de E403 die Kortrijk met Brugge verbindt - is gespecialiseerd in alles wat van dichtbij of van ver te maken heeft met deuren. In 2019 werd de eerste steen gelegd van een nieuwe site. Nu is het 'new look' Arlu goed voor een omzet van circa 36 miljoen euro.  

Arlu is een specialist in deurbeslag, zowel voor de residentiële markt als voor kantoren, utilitaire gebouwen (zoals pakweg ziekenhuizen) als voor buitentoepassingen (zoals voor poorten bijvoorbeeld). Het bedrijf is goed voor een indrukwekkende cijferdans. Paul Renson investeerde in het state-of-the-art bedrijf liefst 16 miljoen euro. De site is goed voor 28.000 vierkante meter benutte ruimte, waar tot 7.750 referenties op stock liggen en 6.400 referenties aan halffabricaten beschikbaar zijn voor de markt. Het bedrijf werd tien jaar terug opgestart als een fabriek die aluminium deurprofielen produceerde. In de hagelnieuwe site werd veel geautomatiseerd, maar werken niettemin nog altijd honderd mensen. De nieuwbouw was nodig omdat voordien op drie verschillende plaatsen werd geproduceerd, nu gebeurt alles onder één en hetzelfde dak.

Groei als rode draad

Paul Renson bewijst met deze investering dat hij sterk gelooft in de maakindustrie in eigen regio. Vandaar de greenfield investering in hartje West-Vlaanderen. Met Arlu heeft hij ook grote groeiambities. Nu al wordt de helft van de omzet verdiend via export, vooral naar de buurlanden. “Maar er zijn duidelijk meer mogelijkheden op de exportmarkten”, zegt Paul Renson. “In het kielzog van onze moedervennootschap Renson Groep, die tentakels heeft over de hele wereld, willen we met Arlu nieuwe paden betreden. Om in de terminologie van de deuren te blijven: we zullen osan deure doen.”

Daar wordt ook een concreet cijfer op geplakt. 50 miljoen euro moet haalbaar zijn tegen 2026, zo laat CEO Wim Waelkens verstaan. “Dankzij onze verregaande innovatie inspanningen, in combinatie met niets ontziende dienstverlening, proberen we altijd de concurrentie voor te zijn”, aldus Waelkens.