IEPER – GMGroup, het mediabedrijf van projectontwikkelaar Paul Gheysens (Ghelamco) sloot het boekjaar 2019 af met een verlies van 1,5 miljoen euro. Het overgedragen verlies loopt daardoor op tot bijna 4 miljoen euro. Paul Gheysens kwam vorig jaar naar voor als eigenaar en financier van de groep die is gegroeid uit de nieuwswebsite Newsmonkey.
Het nieuws over de nieuwe verliezen is afkomstig van de website De Rijkste Belgen die de boekhouding er op natrok. Het mediabedrijf van Paul Gheysens kwam vorig jaar vooral in het nieuws als promotor en uitgever van de Belgische editie van het tijdschrift Newsweek dat in gedrukte versie verschijnt als maandblad op de Belgische markt. De financiering van GMGroup door Gheysens loopt ondertussen op tot bijna 7 miljoen euro.
Met Newsweek ging GMGroup een ambitieuze uitdaging aan. Het blad moest in Vlaanderen een plaats veroveren tussen Knack en de Tijd. En dat terwijl alle analisten stellen dat die markt, zeker in print, oververzadigd is. Toch is er volgens GMGroup nog plaats voor een nieuw initiatief. Naar eigen zeggen wordt het maandblad in Vlaanderen verspreid op een oplage van 32.000 exemplaren. Cijfers over het aantal abonnees en het aantal verkochte exemplaren zijn niet bekend. Bij GMGroup werd niet onmiddellijk commentaar gegeven, aldus De Rijkste Belgen.
Bedoeling is, steeds volgens dezelfde bron, dat GMGroup onder leiding van Xavier Verellen wordt uitgebouwd tot de groep MediaNation. Die moet op drie informatieve pijlers rusten: gezondheid, economie en reizen. Het gaat dan onder meer om de titels en websites van Newsweek, BusinessAM en Newsmonkey, Gezond en 123vitalite.com en het magazine Goodbye. Xavier Verellen bouwde zijn media ervaring grotendeels op bij de Persgroep, het huidige DPG Media.