Het voorbije weekend kwamen liefst 30.000 toeschouwers afgezakt naar Kluisbergen voor een -het moet gezegd- spectaculaire zeepkistenrace. Liefst 65 teams streden er voor de eer en de hoogste onderscheiding op het podium. De voertuigen moeten gemaakt zijn in eigen beheer, en moeten autonoom kunnen rijden. Op hun parcours komen ze zes obstakels tegen en moeten ze een niveauverschil van 12 procent in dalende lijn overbruggen.
Voor de Red Bull Soap Box Race bleek de vraag veel groter dan het aanbod. Liefst 700 teams hadden zich gemeld maar er was slechts plaats voor 65. Eén van de bedrijf teams die deel namen was Pattyn uit Brugge. Het heet soms dat deelnemen belangrijker is dan winnen, maar bij Pattyn zagen ze dat even anders: winnen was nog belangrijke dan deelnemen. Vijf weken lang hadden medewerkers zich voorbereid op de ludieke race. De zeepkist kwam aan de start onder het moto: ‘We think outside the box’. Een knipoogje naar de activiteiten van het bedrijf dat innovatieve verpakkingslijnen maakt en verkoopt over de hele wereld.
Het Pattyn-team dat outside de box dacht maar inside de zeepkar zat, zette een knalprestatie neer en deed er van start tot de fotofinish 39 seconden over, goed voor de beste tijd van alle deelnemers. Voor CEO Stan Pattyn en zijn medewerkers was het een hartverwarmend team building moment.