GEOxyz is met zijn vloot van technologieschepen onder meer een dienstverlener van grote bedrijven zoals Jan De Nul of Deme. Vandaag is de kmo die begon als eenmanszaak goed voor een omzet van om en bij de 130 miljoen euro. Patrick Reyntjens heeft zijn bedrijf niet alleen uitgebouwd tot een dienstverlener op zee, maar ook tot een hoogwaardige datacompany, middels de inzet van digitale snufjes en robotica aan boord van zijn schepen.
Via digitaal aangestuurde robots wil Reyntjens ook inzetten op verregaande automatisering. “Een absolute noodzaak om te overleven en de competitie aan te gaan met andere spelers”, zegt de CEO. “Het meer en meer inzetten van drones moet ook onze duurzaamheidspolitiek ten goede komen en ons in staat stellen nog sneller de klanten van dienst te zijn. Noem het maar drones as a service. En of drones op de lange termijn de vessels zullen vervangen? Ze zullen in de toekomst in elk geval belangrijker en belangrijker worden.”
Groeier bij uitstek
In Oostende bouwt GEOxyz daarom – samen met de U Gent en VITO – ook aan een nieuw te bouwen Innovatiecampus, waar opleidingen en trainingen zullen gegeven worden. Dat alles kadert in de strategie 2.0 die de dynamische CEO voor ogen heeft met zijn bedrijf. De engelstalige sleutelwoorden heten: safer, greener, more efficient.
GEOxyz scoort inmiddels ook sterk als werkgever. In het tweede kwartaal van dit jaar werden maar liefst 91 nieuwkomers verwelkomd. Dat brengt het totaal op om en bij de 700 koppen, met opvallend veel whizzkids in the house. GEOxyz heeft naast zijn West-Vlaamse sites (Zwevegem, Oostende) ook een hub in het Amerikaanse New Jersey. Er wordt ook gedacht aan een uitvalbasis in Azië.