cohesium2

Pascal Deleersnyder (Cohesium) wil West-Vlaamse bedrijven helpen in hun démarches in Wallonië en Noord-Frankrijk

DOORNIK, ESQUELMES - Een door de wol geverfde specialist in het begeleiden van bedrijven met hun marketing, communicatie of strategie. Dat is het minste wat je kan en moet zeggen van de in Kortrijk geboren maar naar Wallonië (Henegouwen ofte Wallonie Picarde) uitgeweken Pascal Deleersnyder van consultancykantoor Cohesium. Professioneel legt hij zich al een leven lang toe op de relaties in Franstalig gebied, langs beide kanten van de landgrens dus. Nu is hij met Cohesium toe aan een nieuwe uitdaging en wil hij ook meer West-Vlaamse bedrijven goede raad influisteren als ze een démarche overwegen in de as Moeskroen-Doornik-Ath-Bergen, of in het Noord-Franse bassin.    

Alles begint met juiste informatie en een goede kennis van het terrein, vindt Pascal Deleersnyder, handelsingenieur van opleiding en perfect tweetalig. Hij heeft recht van spreken want de bijzonder sympathieke consultant legde al een vlekkeloos professioneel parcours af. Hij heeft, met de eenvoud die hem eigen is, al dertig jaar een onbetwiste renommee opgebouwd als expert en adviseur, en dat gebaseerd op een grote integriteit en een netwerk om u tegen te zeggen. Zijn bedrijf Cohesium bevindt zich op een steenworp van de taalgrens, in het heerlijk landelijke Esquelmes.

“West-Vlaamse bedrijven die over de taalgrens of de landsgrens op zoek gaan naar opportuniteiten, denken dat het eenvoudig is”, aldus Deleersnyder. “Wel dat is het niet. De culturele verschillen zijn veel groter dan veel Vlaamse ondernemers geneigd zijn te denken. Wie zich naar een andere regio begeeft, moet het willen en moet het kunnen en moet de juiste kennis op zak hebben. Dat zijn drie voorwaarden. Willen heeft te maken met de juiste strategie. Kunnen is een kwestie van aanpassingsvermogen. En kennis is een zaak van het juiste advies door mensen met terreinkennis.”

Ambitieus maar bescheiden

Cohesium begeleidt al drie decennia lang bedrijven uit alle denkbare sectoren bij alle stappen die ze willen zetten als ze een nieuwe markt betreden. Van het eerste denkproces tot de actie op het terrein en dit alles na grondige voorstudie. Het heeft daarvoor een eigen équipe klaar staan, maar werkt in divers deeldomeinen met experts ad hoc in de materie. “Ondernemers raad ik altijd aan om ambitieus te zijn, maar ook nederig in wat ze doen want een succesformule in één regio is niet noodzakelijk een free ticket in een andere regio. Bescheidenheid leg ik ook aan mezelf op. Een eerste overleg moet gratis kunnen, pas dan kunnen twee partijen beslissen of ze daar een goed gevoel bij hebben om samen in zee te gaan.”