POMWVL_Afbeelding2

Packcontact brengt voedings- en verpakkingsindustrie samen

Donderdag 25 april vormt het Huis van de Voeding in Roeselare het decor voor Packcontact, het lokale netwerkevent waar verpakkingsspecialisten voedingsbedrijven te woord staan. Op het menu: een mix van boeiende lezingen, innovaties en een-op-eengesprekken.

28 standhouders

28 verpakkingsspecialisten, zoals aanbieders van kunststof, karton en glasverpakking, evenals specialisten in verpakkings- en afvulmachine en kwaliteitsborging, zijn de hele namiddag beschikbaar op hun stand op Packcontact. Bezoekers kunnen er de verschillende mogelijkheden en toepassingen van primaire verpakkingsmaterialen ontdekken, net als talrijke innovaties en vernieuwende concepten in de verpakkingsindustrie.

Boeiende lezingen

In de loop van de namiddag vinden er een aantal seminaries plaats over de recente trends en innovaties in het domein van voedingsverpakking. Supermarktketen Lidl geeft een woordje uitleg over zijn verpakkingsbeleid. Cold Jet kaart de recentste vernieuwingen aan om efficiënter te reinigen. Valipac ten slotte geeft zijn visie op het implementeren van circulaire economie op verpakking in de voedingsindustrie.

Gemoedelijk netwerken

Op het einde van de avond volgt er een netwerkreceptie: dé mogelijkheid om de opgedane kennis om te zetten in boeiende contacten. Dat weet ook Noël Vanderplaetse van Adya Bio, producent uit Oostende van gevriesdroogd fruit. Hij was er vorig jaar ook bij. Noël leerde toen nieuwe spelers op de markt kennen, verstevigde zijn contacten met gekende verpakkingsbedrijven en kon zo de juiste beslissing maken voor hun nieuwe verpakking. Reden genoeg om er ook deze editie weer bij te zijn.

“Packcontact is een unieke, compacte netwerkbeurs. Hierdoor is er meer tijd voor een gesprek en een diepgaander contact. Een meer persoonlijk contact ook, want het is een lokale beurs met Vlaamse ondernemers onder elkaar”, aldus Vanderplaetse.

Op langere termijn

Packcontact is een initiatief van POM West-Vlaanderen samen met meerdere partners. “Na de editie vorig jaar blijkt er duidelijk behoefte aan een lokaal netwerkevenement waar voedingsbedrijven en start-ups meerdere opties voor hun prangende verpakkingsvraagstukken kunnen vinden”, zegt Pieter Vancoillie, coördinator Fabriek van de Toekomst Voeding bij POM West-Vlaanderen. “Via Fabrieken voor de Toekomst versterken we via verschillende initiatieven de West-Vlaamse industrie door kennis en innovatie dichter bij de kmo’s te brengen.”

De ambitie van Packcontact is om op langere termijn gestaag te groeien. Pieter Vancoillie: “De voedingsindustrie staat, net als de sector van nieuwe verpakkingsmaterialen, stevig op de kaart in West-Vlaanderen. Met dit evenement planten we stelselmatig zaadjes om het verder te laten uitgroeien, want primaire verpakking in een circulaire economie is vandaag een hot topic, maar dat zal het ongetwijfeld ook morgen zijn.”