Voedingsspecialiste Hilde Demurie is bezeten door alles wat te maken heeft met gezonde voeding. Ze publiceerde er ook al meer dan één boek over, en ze mocht op diverse podia ook al haar overtuiging komen aan de man/vrouw brengen. “Nu speelde ik met het idee om ook ijsjes te lanceren die ingrediënten bevatten die lekker én gezond zijn, en ook totaal anders”, aldus Demurie. “Zo kwam ik terecht bij extreem gezonde producten als rode biet en het aan populariteit winnende chlorella. Nu was het zaak om ook een producent te vinden om dat op de markt te brengen. Bij de Oudenburgse kmo IJstijd vond ik een luisterend oor en een ideale partner om het innovatieve product te lanceren.”
Dot van een kmo
IJstijd is een dot van een kmo, in 1996 opgericht door het echtpaar Kevin Geryl en Sabine Tavernier. Vandaag belevert het financieel kerngezonde IJstijd tientallen restaurants uit West- en Oost-Vlaanderen met zijn lekkers, maar evenzeer de groothandels en de retail (Delhaize, Carrefour, Spar en anderen).
Jaarlijks groeit het familiale bedrijf met een 15 procent, en dat is geen toeval. De kwaliteit van de producten van het West-Vlaamse ‘IJsboerke’ is superieur, mede te danken aan een constante zoektocht naar innovatie en de investeringen in het productie apparaat. “Toen Hilde kwam aandraven met haar idee, waren we snel gewonnen voor het lanceren van een nicheproduct”, vertelt Kevin Geryl. “We willen nu op onze beurt onze klanten motiveren om dit vernieuwde product uit te testen.”
Hilde Demurie weet het zeker: “Het is niet alleen gezond, het is ook verleidelijk lekker”, zegt ze. “Proeftests met kinderen hebben dat uitvoerig aangetoond. Nu is het een kwestie van de ouders ook te overtuigen. Ouders die meestal aan hun kinderen zeggen: je zal dat niet mogen. Totaal ten onrechte natuurlijk.”