OOSTENDE – Het gespecialiseerde interieurbedrijf ORAC van de familie Taillieu zet zwaar in op de bijzonder snel groeiende Russische markt. Rond deze tijd werd al een logistiek distributiecentrum geopend in de buurt van Moskou en in principe later dit jaar wordt ook een productie faciliteit -in de vorm van een greenfield- opgestart.
Het Oostendse niche- en familiebedrijf ORAC is één van de vele sterren aan de West-Vlaamse ondernemershemel. De kmo werd destijds uit de grond gestampt door vader en Wielsbekenaar Guy Taillieu en wordt in de tweede generatie geleid door zoon Yves en dochter Laurence. Guy is voorzitter van de Raad van Advies maar als bonus pater familias nog elke dag aanwezig met goede raad.
Het bedrijf is gespecialiseerd in accessoires voor interieurinrichting, zoals plinten, gordijnprofielen, muurdecoraties, kroon-en wandlijsten of indirecte verlichtingsprofielen. Waar vroeger alles draaide rond de verwerking en de bewerking van polyuretaan, ligt het accent nu helemaal op technische en sterk innovatieve producten die deels in Oostende (80 medewerkers en deels in de eigen fabriek in Slovakije (120 medewerkers) worden afgewerkt. Volgens sales manager Dieter Debacker wordt nu een totaal nieuw commercieel model uitgerold onder de noemer ‘Free your personality‘. “We vinden het belangrijk dat de consument in zijn interieur zijn eigen leefwereld kan realiseren tegen een aantrekkelijke prijs, en het is aan ons om daar maximaal, met de hoogste kwaliteit, met het meest verfijnde design en het grootste aanbod met honderden referenties, op in te spelen”, zegt Debacker. “De klant is het centrum van ons universum. Die klant kan met onze producten kennis maken via speciaalzaken, via de groothandel (genre Colora) of via schilderbedrijven. Met een dertigtal verkoopspunten hebben we ook een experience partnership in het leven geroepen, met de bedoeling een commerciële win-win te realiseren.”
Snelle groei
ORAC is vandaag goed voor een omzet van circa 25 miljoen euro, bijeen gefietst door 250 medewerkers. De West-Vlaamse nicheproducten bereiken al consumenten in tachtig landen wereldwijd. Een eigen salesnet, met vestigingen in het VK, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Spanje en Rusland -nog steeds de belangrijkste afzetmarkten- stuurt de zaken mee aan. Omdat Rusland danig boomt -Moskou alleen al heeft twintig miljoen inwoners of dubbel zoveel als België- wordt ter plaatse geïnvesteerd in zowel logistiek als in een nieuwe fabriek.