De Vlaamse Waterweg nv, Provincie West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen, Voka West-Vlaanderen, WVI en de gemeenten Wielsbeke, Oostrozebeke, Ingelmunster, Izegem en Roeselare richtten in mei 2021 een taskforce op om de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie als een globaal project aan te pakken. Ze werkten samen het gebiedsprogramma uit met daarin onder meer een visie op de thema’s binnenvaart, economie & mobiliteit, watersysteem, energie en natuur & beleving.
Het 16 kilometer lange kanaal vormt de as van een economische cluster van een vijftigtal industriële en logistieke bedrijven in het hart van West-Vlaanderen. De bedrijven zijn aan het kanaal gevestigd en hangen van de binnenvaart af voor het transport van hun goederen. Het kanaal sluit aan op de Leie dat de poort vormt naar het Schelde- en Seinebekken. De opwaardering van het kanaal is echter meer dan een louter nautisch-infrastructureel project. Het is van belang voor het behoud van bedrijvigheid en tewerkstelling in de regio en biedt ook koppelkansen met andere regionale behoeften.
Motor van de streek
Het kanaal Roeselare-Leie is de bestemming of het vertrekpunt voor 40 procent van alle trafiek op de Leie. Het volume watergeboden bedrijventerreinen langsheen het kanaal Roeselare-Leie is de jongste decennia toegenomen tot meer dan 400 hectare. Jaarlijks varen 4.000 schepen het kanaal op. De industrie aan het kanaal is goed voor meer dan 5.500 voltijdse jobs.
“Het gebiedsprogramma is de roadmap voor een opwaardering van dit gehele gebied met het kanaal als ruggengraat”, beklemtoont West-Vlaams gedeputeerde Jean de Bethune. “We zetten met het provinciebestuur en POM West-Vlaanderen onze schouders onder dit programma omdat het de economische activiteit verankert en groei mogelijk maakt. Daarenboven bevat het programma ook ambities op vlak van waterzekerheid, nevengebruik en duurzame energie. Investeringen in het kanaal zorgen onrechtstreeks voor een return naar de hele provincie.”