Delagrange 2

Opticien Marc Delagrange wereldwijd top met eigen creaties

KORTRIJK – West-Vlaanderen bulkt van creatief talent. Dat wordt dezer dagen ook nog eens bewezen door Marc Delagrange van de gelijknamige optiekzaak. De minzame, immer bescheiden maar bijzonder creatieve Kortrijkse opticien Marc Delagrange stond recent op het hoogste podium tijdens optiekbeurzen in Parijs en Tokio. De IOFT-beurs in Tokio geldt als dé hoogmis wereldwijd van de sector. Delagrange maakt sinds 2000 furore met zijn eigen merk Henau dat verdeeld wordt in om en bij de 60 landen (waaronder Frankrijk, Italië en Duitsland) en 750 optiekzaken of designstores. 

In Tokio sleepte Marc Delagrange de nominatie in de wacht met één montuur: de kleurrijke, hippe en blitse Rota zonnebril. Om het met een boutade te zeggen: wie het op de IOFT-beurs kan waarmaken, kan het overal waar maken en dat is exact wat de kunstminnende opticien doet. “Ik kocht 25 jaar terug (1994) de rechten op Henau van de gelijknamige familie uit Antwerpen”, aldus Marc Delagrange. “Ik had collega opticien Michel Henau in de jaren tachtig leren kennen en we zaten inzake kijk op de sector helemaal op dezelfde lijn. De lijn van de creativiteit en de innovatie moest zegevieren. Helaas overleed Michel in 1991 na een auto ongeval. Ik besloot ook zijn erfenis verder te zetten door de rechten op het merk te kopen. Sinds 2000 doe ik met Henau mee aan beurzen wereldwijd en dat is een goede strategie gebleken want de bestellingen uit het buitenland komen sindsdien vlot binnen.”

Kunst en optiek onder één dak

Met Henau verheft Delagrange monturen tot ‘des pièces uniques‘ die wel vaker naar kunst neigen. Delagrange Optical Gallery is dan ook meer dan een doorsnee optiekzaak, maar ook een  kunstgalerij. Het impressionante gebouw uit de late 19de eeuw is een fantastische concept store geworden: enerzijds een charmante brillen boutique, anderzijds een inspirerende galerij voor kunst. Er is tevens een klein museum over de geschiedenis van de bril.

Henau is zo West-Vlaams als maar zijn kan. Het ontwerp en de creatie van de Henau-monturen gebeurt integraal in Kortrijk. Eyewear meets art: dat vat de visie van Henau goed samen. “In onze 100 procent Belgische brillen willen wij optische functionaliteit laten versmelten met avantgardistisch design en ambachtelijke uitstraling”, aldus Marc Delagrange. “Eigenzinnigheid met herkenbaarheid. Eigentijdse look met tijdloos karakter. Mode met functionaliteit.”

Het produceren wordt uitbesteed in het buitenland (Frankrijk, Japan). Marc Delagrange schat dat hij zo’n 13.000 tot 14.000 hyper creatieve West-Vlaamse monturen in de markt afzet, waarbij België slechts goed is voor een fractie van het orderboek. “De recente nominatie in Japan geeft een boost aan mijn 5 medewerkers in Kortrijk en uiteraard ook aan de verkoop en de export”, aldus nog Marc Delagrange.