Hoe duurzaam kan je zijn? Zeer duurzaam als het van Peter Callens en Eauzon afhangt. Eauzon profileert zich als een ontwerpbureau dat smart solutions bedenkt voor badkamers. “Ons doel bestaat erin het lineaire patroon van nemen-maken-gebruiken-weggooien om te vormen tot het circulaire patroon van recyclen-gebruiken-herhalen en helpen om de bouwsector duurzamer te maken”, aldus Peter Callens.
Vader en zoon
Callens doet voor het concept Repeat Materials beroep op de expertise van zijn eigen zoon Callens. Hij is in dit verhaal de ontwerper en uitvinder van het materiaal. “Vroeger voerden we materialen in uit het buitenland, nu hebben we ze met de PET-flessen gevonden in eigen regio”, aldus nog vader Callens.
Lander Callens ging tijdens de coronaperiode, op vraag van zijn vader, op zoek naar een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief, dat hij dus ook vond. “Met het gepatendeerde Repeat Materials® werk ik aan duurzame innovatie en gebruikersgerichte ontwikkeling”, dixit de zoon en de bedenker van het nieuwe materiaal.
Met de Nederlandse hotelgroep CM Hotels heeft de Oostendse kmo nu ook een referentie om u tegen te zeggen op zak. CM Hotels is beursgenoteerd en een gigant.
Minder milieu impact
De oplossing die de tandem Callens-Callens biedt beantwoordt – hoeft het gezegd? – ook helemaal aan de doelstellingen die Europa ambieert inzake duurzaamheid.
De Europese Commissie stelt dat 80% van de milieu-impact van een product in de ontwerpfase wordt bepaald. “Dat was onze aha- erlebnis”, aldus Peter Callens. “Waar de meeste producenten onvoldoende drijfveer hebben om hun producten meer circulair te maken, is Repeat Materials® opgericht om bij te dragen aan een meer circulaire bouwomgeving. Dit doen we door concurrerende, circulaire alternatieven te bieden voor traditionele bouwmaterialen, door traditionele techniek te combineren met state-of-the-art circulaire productieprocessen. Dezelfde prestaties maar tegen een sterk verminderd milieu impact.”