Coldo

Ondernemerskoppel Thomas Demuynck-Bénédicte Soens koopt oude site Van der Vennet en investeert 45 miljoen euro

KUURNE - De verkoop van de site Van der Vennet in Kuurne aan het ondernemerskoppel Thomas Demuynck-Bénédicte Soens zorgt voor een mega investering (45 miljoen euro) op de hoek van de Noordlaan en de Industrielaan in Kortrijk-Noord. De totale site heeft een oppervlakte van 17.700 m². Nu zal een nieuw te bouwen logistiek centrum er het levenslicht zien. Er worden ook 20 extra jobs in het leven geroepen.

 

 

De vennootschap Tho-Be (Thomas-Bénédicte) baat reeds sinds 2017 zijn diepvries stockage activiteiten voor derden uit te Kortrijk-Noord onder de nieuwe commerciële naam Coldo. Tho-Be is een zusterbedrijf van Vleesgroothandel Demuynck Christophe die op dezelfde site aan de Noordlaan 7 is gevestigd (22.000m²).

Thomas Demuynck (35) en Bénédicte Soens (33) namen in 2016 als 3de generatie de Vleesgroothandel Demuynck Christophe over en vestigden zich na een grote renovatie in de oude gebouwen van FRISA te Kortrijk-Noord. Op dezelfde site werd naast de Vleesgroothandel, gespecialiseerd in runds-, kalfs- en lamsvlees, een nieuwe activiteit van diepvries stockage voor derden opgestart. Al snel groeiden deze activiteit verder met in 2019 een nieuwbouw diepvries voor bulk stockage van goederen en in 2023 een nieuwbouw diepvries voor pallet stockage van alle levensmiddelen. Op de huidige site zijn er momenteel 15.000 bulk stockageplaatsen en 8.000 pallet stockageplaatsen.

Sterktes uitspelen

Met het nieuwbouwproject wenst Coldo de stockagecapaciteit uit te breiden met 60.000 extra palletplaatsen. Het wordt een volautomatisch hoogbouwmagazijn van 45 meter hoog en een oppervlakte van circa 12.000 m². De werken zullen aanvangen in de eerste helft van 2024 en de oplevering is voorzien in het 2de kwartaal van 2025. Op de nieuwe site zullen de activiteiten verder kunnen uitbreiden met o.a. een grote picking floor.

“Onze sterktes op vandaag zijn onze uiterst korte laad- en lostijden in combinatie met onze topligging (langs de R8 en vlotte toegang naar alle uithoeken van het land)”, zeggen Thomas en Bénédicte. “Door een goede planning en communicatie en goed opgeleide werknemers zorgen wij ervoor dat vrachtwagens en zeecontainers steeds heel snel gelost of geladen kunnen worden. Hiervoor zijn we intussen in de sector goed gekend en hebben we al mooie samenwerkingen kunnen opstarten met verschillende transporteurs en klanten uit zowel de groenten- en aardappelsector als uit de vleessector of de brood-, dessert- en ijsjesmarkt.”