Delobelle

Ondernemers binden de strijd aan tegen lege brooddozen

KORTRIJK - Via de Lions Club Kortrijk Mercurius willen de leden-ondernemers van de serviceclub er helpen voor zorgen dat alle schoolgaande kinderen in Kortrijk elke dag met een volle in plaats van met een lege brooddoos les volgen. Volgens de beschikbare gegevens blijkt dat hier, en ook elders in Vlaanderen, 2 op 10 leerlingen met een lege of niet-voedzame lunchbox naar de klas gaan. CEO's Renaat Lesiere (drukkerij Drukta) en Thierry Vandererfven (Belberry) nemen nu hun collega-ondernemers op sleeptouw om aan de zaak te verhelpen en dat in samenwerking met de stad en met de Kortrijkse scholen. 

 

 

Vele kleintjes maken ook een groot. Met die gedachte in het achterhoofd hebben de Kortrijkse ondernemers hun stichtend sociaal initiatief gelanceerd. “Het is de bedoeling dat heel veel mensen via een kleine gift van 2 euro hier aan meewerken”, zeggen de initiatiefnemers. “Grotere giften vanaf 40 euro kunnen rekenen op een fiscaal attest. Goed om weten is dat het ongeveer 350 euro kost om één schoolkind een vol  schooljaar van een voedzame maaltijd te voorzien.”

De fundraising loopt nog tot in juni van dit jaar. Bedoeling is om tegen dan 30 000 euro te besteden aan de sociale behoefte in de lokale Kortrijkse gemeenschap, waar 18% van de kinderen geen deftige middagmaal hebben op school. Kinderen die met honger aan hun schoolbank zitten kunnen hun kansen niet grijpen”, vindt de serviceclub. “Een gezonde gevarieerde maaltijd is essentieel voor hun ontwikkeling en om goed te kunnen studeren. Daarom helpen wij in alle anonimiteit de kinderen die geen fruit, soep, koude of warme maaltijd kunnen nuttigen. En 2 euro kan reeds een wereld van verschil maken.”

info: www.kwetsbaarkortrijk.be